Creuna fløy høyest i oktober

Creunas «Fly med oss»-kampanje for Avinor er stemt fra av leserne av kreativforum.no som det beste arbeidet i oktober.

54677 b7a10 original

I mai gikk Avinors satsning «Fly med oss» av stabelen, en kampanje i sakte-tv-format der et helikopter fra Oslo Lufthavn gjennom tre uker dokumenterte Norge fra lufta. I løpet av reisen ble mange titalls flyplasser besøkt, fra Kristiansand i sør til Honningsvåg lufthavn i nord. Helikopteret var utrustet med et 360-graders kamera, i tillegg til et 2D Cineflex kamera. Dette ga brukerne anledning til selv å styre bildene fra lufta eller nyte vakkert landskap. Den direktesendte ferden kunne følges i sin helhet på TV 2s nettsider. I tillegg ble daglige godbiter fra flyvningene vist på TV 2.

Båret fram av folket

Forsiden på TV2.no ble en viktig kanal for både brukergenerert innhold, artikler og videoer som igjen skapte økt trafikk til TV-sendingene og live-senteret. Sosiale medier spilte en sentral rolle i å fange opp idéer og innhold skapt av følgerne, som preget hvordan reiseruten og sendingene tok form i løpet av perioden. Engasjementet ute i distriktene ble båret frem av folket selv, lokale medier og Avinors 46 flyplasser.

– Innsikten om at nordmenn elsker natur og er stolte av friheten til å kunne jobbe og bo hvor vi vil, traff blink. Å se folk over hele landet vise sitt engasjement gjennom fysisk involvering, ikke bare ved å følge med på TV og nett, var helt utrolig, sa seniorkreatørene Pål Jespersen og Oskar Bringager, da Arbeidet ble publisert i oktober.

Ikke oppfattet som reklame

Ideen ble klekket ut for snart to år siden Jespersen og Bringager i forbindelse med Avinors reklamebyråpitch. Siden den gang har konseptet blitt videreforedlet i nært samarbeid med Avinor og TV2, samt underleverandørene Stargate og Magic Air.

– Dette er jo en ganske utradisjonell profilkampanje for Avinor. Målet var hele tiden å skape en aktivitet som ikke ble oppfattet som reklame, men som inviterer til deltagelse og engasjement. Gjennom involveringen skulle det norske folk bli bedre kjent med selskapet Avinor, samfunnsnytten de lokale flyplassene bidrar til, samt skape reiselyst og nasjonal stolthet. At vi fikk landet samarbeidet med TV2, gir Avinor et fantastisk utstillingsvindu, sier kreatørene.

På mandag ble «Fly med oss» nominert seks ganger i «reklame-EM», Eurobest i Helsinki.