Gullkalven tilbake til det opprinnelige

Studentkonkurransen Gullkalven skjærer fjas og staffasje bort for igjen å bli en ren idé- og konseptkonkurranse.

54941 fbfbf original
Illustrasjon: Gullkalven

Med det nye lederteamet i Gullkalven, Pia Stenbakk og Emilie Teige Skrattegård, følger det også en ny struktur. Sammen med fjorårets ledere, Kaja Koppang og Eirik Hvattum Bjørnstad har de i høst arbeidet med å finne en mer bærende organisasjonsstruktur.

Det nye lederteamet i Gullkalven, Pia Stenbakk og Emilie Teige Skrattegård. Foto: Gullkalven

Konklusjonen er at Gullkalven skal tilbake til det opprinnelige: en ren og skjær idé- og konseptkonkurranse. Hva dette betyr i praksis:

  • Kun én kategori: Åpen Brief som fokuserer på ideen og konseptet som er laget. Konkurransen ønsker bidrag i form av alle slags konsepter og kreative ideer, fra holdningskampanjer til grafisk kunst.
  • En jury bestående av fagfolk kårer årets Gullkalv. Som alle foregående år.
  • Samarbeidspartnerne, som tidligere pleide å levere hver sin brief, plukker kårer sin favoritt fra samme pott som vinner. Nesten som foregående år.

Dermed blir det slik at Årets Gullkalv velges ut av fagjuryen, mens samarbeidspartnerne i tillegg kårer hver sin vinner.

– Hovedforskjellen er at vi beveger oss bort fra brief-modellen med konkrete oppgaver. Vi ser at de mest gjennomarbeidede, inspirerende og innovative ideene kommer i åpen kategori, der studentene sender inn godsakene sine. Derfor rendyrker vi dette, forteller Kaja.

Bransjeglidning gir større nedslagsfelt

– Det er ekstremt viktig for oss å understreke at det å sende inn bidrag til konkurransen er åpent for alle studenter i Norge, eller Norske studenter i utlandet, innen alle fagfelt, forteller Emilie.

Kommunikasjonsbransen er i stor endring og det berører også i høyeste grad utklekkingsanstaltene.

– Vi som studenter merker at skillene mellom studieretningene våre sklir over i hverandre, trenger hverandre og bruker hverandre. I det store og det hele så handler det om ideer og konsepter som kommer til liv gjennom de forskjellige kanalene. Og det er her Gullkalven ønsker å være tidlig ute, fange ideene og konseptene, sier Kaja.

Lar studenter forbli studenter

En del av omstruktureringen handler også om å kutte ned på budsjettene.

– Det er essensen som skal frem. Færre penger i omløp betyr at det blir billigere for samarbeidspartnerne som igjen betyr at flere, og mer aktuelle, samarbeidspartnere vil være med. Det blir mindre arbeid for administrasjonen og bedre flyt.

Budsjettkuttene vil naturligvis bli synlig på prisutdelingen, som skal glammes ned.

– Vi synes ikke vi skal prøve å være noe annet enn det vi er; vi er ikke bransjen, vi er studenter, og det skal også prisutdeling gjenspeile. Det er jo derfor vi som konkurranse er både attraktive og unike, understreker Emilie.

Nytt av året for øvrig er at Gullkalven-magasinet gjenoppstår. Vinnerbidraget «True Colors» fra Gullkalven 2014 kan du se under.