Kreativ sektor er en av Europas viktigste økonomier

Ny pan-europeisk undersøkelse viser at Europas kulturelle og kreative sektor gir arbeid til 2,5 ganger flere enn bilindustrien og fem ganger flere enn telekommunikasjonssektoren.

54689 bf878 original
Kulturfolk, kreative og andre gjøglere viser vei i et kriserammet Europa. Foto: Ryan McGuire

Kreativ og kulturell sektor viser vei i et Europa i økonomisk krise. Det viser en ny undersøkelse utført av EY (tidl. Ernst & Young) som er offentliggjort i dag og presentert for EU.

Undersøkelsen viser at Europas kulturelle og kreative sektor gir arbeid til 2,5 ganger flere enn bilindustrien og fem ganger flere enn telekommunikasjonssektoren. Den sysselsetter 7 millioner europeere, og har gjennom finanskrisen hatt en sysselsettingsvekst på 0,7 prosent årlig.

Kreativ produksjon utgjør selve livsstrømmen i den digitale økonomien i Europa.

– Den kreative og kulturelle sektoren skaper fem ganger flere europeiske arbeidsplasser enn telekommunikasjonssektoren, og to og en halv gang mer enn bilindustrien. Skapere av kreative uttrykk lager innholdet som driver den digitale økonomien. Sektoren har opphavsretten som sitt åndedrett, og det er helt avgjørende for den europeiske økonomien at myndigheter, nasjonalt og i EU, legger godt til rette for sektorens fortsatte vekst, sier administerende direktør i TONO, Cato Strøm.

Samlet kreativt Europa bak undersøkelsen

Undersøkelsen heter «Creating Growth: Measuring Cultural and Creative Markets in the EU», og er utført av anerkjente EY på vegne av GESAC (den europeiske paraplyorganisasjonen for komponisters forvaltningsorganisasjoner) og 18 andre organisasjoner. Elleve sektorer er analysert: Bøker, aviser og magasiner, musikk, utøvende kunst, TV, film, radio, spillindustrien, grafisk design, arkitektur og reklame. Studien er den første i sitt slag som kartlegger hele bredden av Europas kreative og kulturelle næringer.

Et økonomisk lokomotiv

Undersøkelsen viser at sektoren er et lokomotiv i europeisk økonomi. Den kreative og kulturelle sektoren har en årlig omsetning på 535,9 millarder Euro (circa 4800 milliarder kroner). 7 millioner mennesker i EU-landene er sysselsatt i sektoren, og 19,1 prosent av disse er yngre enn 30 år.

Sektoren har hatt jevn vekst gjennom hele finanskrisen. Fra 2001 til 2011 økte næringenes inntekter fra det digitale markedet med 30 milliarder euro (272 milliarder kroner) kombinert for alle sektorer. For innspilt musikk har det vært en økning på 109 prosent mellom 2009 og 2013.

– Burde vært langt større

– Tydeligere enn noen gang dokumenteres det nå at kulturell og kreativ sektor spiller en stor rolle for europeisk økonomi. Den er i vekst, men den burde vært langt større fordi de største innholdsleverandører på internett langt på vei er skjermet fra ansvaret for å betale for bruk av innhold. Det skapes enorme verdier som rettighetshavere ikke får sin andel av. Det er ikke bare trist, men det er alvorlig for europeisk økonomi og europeiske arbeidsplasser. Vi må kunne forvente at EU-kommisjonen adresserer «safe harbour»-regimene som er forankret i det, etter min mening, foreldede E-handelsdirektivet fra 2000, sier Cato Strøm.

Fremtidig vekst

Mye peker på at sektoren kan være en driver for europeisk økonomi i fremtiden. Den kjennetegnes nemlig blant annet av å trenge lokal arbeidskraft samtidig som den også tiltrekker seg unge mennesker. Gjennom den økonomiske krisen har sektoren økt sysselsettingen med 0,7 prosent i året, i motsetning til den generelle europeiske sysselsettingsgraden som har hatt en årlig reduksjon på 0,7 prosent.

Last ned og les undersøkelsen på www.creatingeurope.eu.