Fire til Cannes Lions-jury

Eva Sannum, Hans Magne Ekre, Markus Lind og Erik Heisholt skal fylle de samme fire jurykategoriene Norge fikk utdelt i fjor.

57109 2fc99 original
Markus Lind skal sitte i Mobile-juryen under Cannes Lions 2015. Foto: Good-Morning

I år, som i fjor, har norske kreatører fått juryplass i kategoriene Film, PR, Radio og Mobil under Cannes Lions, som foregår i perioden 21.-27. juni. Bakgrunnen for tildelingen skyldes hvor kvalifisert Norge er til å vurdere bidragene i de respektive kategoriene, basert på tidligere priser til norske byråer.

Disse skal juryere i følgende kategorier:
  • PR Lions: Eva Sannum, Geelmuyden Kiese
  • Mobil: Markus Lind, Good-Morning
  • Film Lions: Erik Heisholt, Anti
  • Radio Lions: Hans Magne Ekre, SMFB
Jurymedlemmene er utpekt av en egen Cannes Lions-komité som representerer reklamebyråene, annonsører, designere, medie- og PR-byråer. Komiteen har som hovedoppgave å nominere tre mennesker til hver kategori Norge har fått tildelt jury-medlemmer i. Dernest er det Cannes Lions som plukker ut én blant de tre, da de må ta hensyn til praktiske ting som byrå- og nettverk-sammensetninger.

– Mulighetene er enorme

– Å bli spurt om å få være med i Cannes Lions er jo alltid en ære, og spesielt stas er det å få sitte i Mobile-juryen, sier Markus Lind. Han satt i Cannes-jury allerede i 2010, da i Cyber-juryen, på vegne av Try/Apt.

– Mobilflaten opererer, mer enn noen annen flate, i det utrolig spennende segmentet som befinner seg et eller annet sted mellom nytte, underholdning og reklame. Mulighetene er enorme og dermed også utfordringene. Kampen om oppmerksomheten er stor og fremfor å være i veien for brukeren og oppfattes som støy må man lage løsninger som faktisk beriker og berører livet og gir en mening, sier Lind.