70-åring er sommerens favoritt

Resultatene fra Reklamebørsen til MediaCom viser at reklamefilmen «VG 70 år» er klart best likt av alle profilfilmer som er testet i sommer.

64819 334d0 original

Filmen gir folk et tilbakeblikk på de viktigste nyhetshendelsene de siste 70 årene, og er laget av Saatchi & Saatchi og Icecube i forbindelse med markeringen av VGs 70 årsdag i juni. Hele 62 prosent har oppgitt at de liker filmen bedre enn andre filmer de har sett, et resultat som ligger skyhøyt over snittet for alle testede filmer.

– Så langt i år bringer dette filmen inn på en sterk tredjeplass over best likte filmer i år, bare slått av Lotto-filmen «Bahamas» og Forsvarets profilfilm «For alt vi har. Og alt vi er», sier direktør for kontaktpunkter Jakob Schjerven i MediaCom.

– Og det er flere spennende funn når vi går litt dypere, fortsetter han. Filmen likes særlig godt blant kvinner (hele 71 prosent) og blant de under 30 år (67 prosent). Resultatet er langt over snittet mot disse målgruppene og bør være spesielt interessante funn for VG som mediehus.

– Det er selvfølgelig utrolig gøy at filmen vår har blitt så godt mottatt, sier Markedssjefen i VG Camilla Grund.

– Liking er et av de viktigste målene våre når vi lager reklame, og vi har gjennom årene laget mange godt likte reklamefilmer med fokus på humor og sjarme. Denne gangen valgte vi den litt mer seriøse veien, med fokus på oss selv som organisasjon og menneskene bak produktet. Noe som i utgangspunktet er litt skummelt, men ekstra gøy når det da sitter, legger hun til.