Clio-Gull til Westerdals, bronse til LOS&CO

SAS-suksessen ruller videre for LOS&CO, mens det nylig uteksaminerte Westerdals-teamet Anette Bellika Finnanger og Thea Bjørndal Iversen kan juble over student-gull i en av verdens mest prestisjetunge konkurranser.

65236 e7d80 original
Anette Bellika Finnanger og Thea Bjørndal Iversen har vunnet gull på vegne av Westerdals og Apple i Clio-kategorien Student Innovative. Foto @ Schjærven

I en av Clios studentkategorier, Student Innovative har det tidligere Westerdals-teamet Anette Bellika Finnanger og Thea Bjørndal Iversen i dag fått beskjed om at de har vunnet gull med jobben «SafeSound» for Apple, en trygghetsalarm for iPhone basert på et hemmelig kodeord til den virtuelle assistenten Siri.


En tilsvarende beskjed fikk de hos LOS&CO i går ettermiddag: Rulletrapp-stuntet byrået gjorde for SAS på Arlanda henter hjem sin andre internasjonale prestisjepris, med bronse i Clio-kategorien Ambient. Fra før var kampanjen belønnet med bronseløve i Cannes i Outdoor-kategorien. Byrået er det eneste norske som får Clio-pris i år.

Enda mer lyst til å jobbe

– Vi fikk beskjed fra Clio på epost i ettermiddag da vi satt i møte: «Congratulations With Your Clio Gold Prize». I de ti resterende minuttene satt vi bare og skalv og ville at det skulle bli ferdig slik at vi kunne gå på nett og bekrefte at det var sant, forteller Finnanger og Bjørndal Iversen.

Duoen som nå er kreativt team i Schjærven vant gullet i kategorien Student Innovative. Det ble kun utdelt to gull i kategorien, og det andre gikk til velrennomerte Miami Ad School.

Edelt metall og heder er dog intet nytt for de to. De ble i vår premiert med sølv i Gullblyanten, diplom i Gullkalven og shortlist i Gulltaggen for «Halftime Stories» for Redd Barna i England, en jobb som også gikk til finale i New York Festivals.

– Dette er utrolig gøy, for selv om vi er nye i bransjen har vi skjønt at man må jobbe beinhardt, og da er det stort å treffe en nerve der ute og i tillegg bli priset for det. Vi får bare enda mer lyst til å jobbe etter dette. Vi trodde jo knapt på at vi hadde blitt nominert i Clio, så nå er vi overveldet og helt latterlig glade.

Etter endt studietid kan overgangen til det virkelige arbeidsliv komme som et sjokk, men Schjærven-teamet sier de fikk god opplæring i SMFB, der de hadde praksisplass tidligere i år.

– Det hadde nok kanskje vært en skarpere overgang uten praksisperioden, men vi har fått en varm velkomst hos Schjærven, som utfordrer oss daglig. Det er dessuten sykt gøy å endelig å få betalt for dette!

– Vi er veldig, veldig stolte av Anette og Thea, kommenterer Ditlef Jacobsen, kommunikasjonsdirektør i Schjærven Reklamebyrå.

Rask vs. treg rulletrapp

LOS&CO lot en rask og en litt tregere rulletrapp på Arlanda illustrere forskjellen på å reise med SAS og konkurrentene, nå altså belønnet med bronse i Clio Awards. Jobben premieres i Ambient i underkategori for Engagement/Experiential, et solid klapp på skuldra til ideen som virkelig tok fart viralt og ble sett over 1 million ganger på Facebook og YouTube.

– Det er gøy å se at en god, enkel og tydelig idé vinner frem i juryene, og kreatørerene i LOS&CO synes det er ekstra stas å vinne samme pris som Don Draper! sier Jo Espen Johansen, kreativ leder.

Clio Awards deles ut 30. september 2015 og foregår i American Museum of Natural History i New York. Showet ledes av Alec Baldwin, som også får selskap av Melissa Etheridge på scenen.

I tillegg til LOS&CO og Westerdals, var også McCann nominert i Clio med jobben «The Pizza Delivery Experiment» for Ruter.

Se alle vinnerne her.