Når alderen kommer snikende

Den internasjonale banken UBS er ute med ny pensjonskampanje.

65428 50ec4 original
65431 ba973 original
65434 2b79f original
65437 6dc4a original
65440 d706c original

Det globale finanskonsernet UBS og det sveitsiske reklamenettverket Publicis i Zürich er ute med en ny pensjonskampanje, bestående av fem filmer som alle er regissert av danske Kasper Wedendahl hos Bacon.

Bank- og finanssektorens kommersielle kommunikasjon faller ikke alltid i kategorier der det er naturlig å dra på smilebåndet. Men med kampanjen «Age Catches up on You Faster Than You Think» vil de være med på å endre dette. Kampanjen ble spilt inn i Barcelona, og regissør Wedendahl var aldri i tvil om at Publicis var på riktig vei.

Bacon-grunnlegger og regissør Kasper Werendahl

I litt for skinnende klær og i alt for skinnende glass- og stålomgivelser

– Bank-reklame har en lang og ikke spesielt interessant tradisjon. I beste fall er den triviell. Særlig de store internasjonale bankene har lenge forsøkt å selge sine produkter gjennom å vise glade mennesker som hilser på katalogmodeller som er castet som bankrådgivere i litt for skinnende klær og i alt for skinnende glass- og stålomgivelser som skal forestille bankens hovedkontor. Men da Publicis i Zürich kontaktet meg med denne idéen kunne jeg øyeblikkelig se at de hadde funnet noe sant. Noe som handler om ren og skjær forståelse av hvordan mennesker er, eller «innsikt» som det heter på reklamespråket. Ideene beskriver helt perfekt noen situasjoner i livet der det går opp for deg at du ikke kommer til å være 32 resten av livet, sier Wedendahl.

– Jeg skulle ønske at mer reklame kunne være som dette, og takker UBS og Publicis Zürich på det ydmykeste for at jeg fikk tillit til å regissere denne kampanjen, som ikke bare underholder, men som får deg til å stanse opp og tenke etter.