Ny byråleder i ELLEmELLE

Yvonne Aarset tar over den daglige driften av selskapet hun startet for 15 år siden.

65098 f60a3 original
Yvonne Aarset startet ELLEmELLE for 15 år siden. Nå tar hun lederrollen for første gang.

Designbyrået ELLE mELLE ble startet i 2000 av to gründere. I dag har byrået på Skansekaia i Ålesund sju ansatte, og de utvikler merkeidentiteter for både norske og internasjonale kunder.

Fra august tok Yvonne Aarset over rollen som byråleder. Hun er en av gründerne, men har aldri selv sittet i lederstolen.

– Vi har vært gjennom en spennende struktureringsprosess det siste året, der vi satte oss som mål å stake ut en tydelig kurs videre. En av oppgavene var å ansette ny byråleder. Med den dype kjennskapen jeg har fått til våre kunder og vår litt spesielle byråkultur, fant vi i fellesskap ut at jeg skulle ta over roret. Det kjennes fint, etter å ha sittet litt på sidelinja i 15 år, sier Aarset.

Styreleder gjennom 15 år, Roar Hauge-Nilsen, har gitt sin fulle tilslutning til at Aarset tar over posisjonen. Hun eier i dag 80 prosent av selskapet.

– Det er tre ting som har gjort ELLE mELLE til det byrået vi er i dag, og det er kulturen og engasjementet, idéene og det gode grafiske arbeidet som har vært gjort. Vi er et litt annerledes designbyrå. Det er disse tingene kundene våre setter pris på, og som vi nå skal bygge videre på, sier Aarset.

Cannes-vinner i stallen

Aarset sier at byrået skal fortsette å bruke store ressurser på kursing av sine egne ansatte, både for å holde kompetansen og motivasjonen på topp og for å være en attraktiv arbeidsgiver. Et eksempel på det er at det ferskeste skuddet på stammen, designer Sunniva Grolid, nylig gikk til topps i Young Lions Design med sin profil for byen Cannes.

Aarset innrømmer at hun er spent på hvordan næringslivet nå vil håndtere en vanskelig økonomisk periode.

– Vi har kunder i alle kategorier og størrelser. Vi får ulike signaler, noen vil arbeide for fullt med merkevaren i perioden fremover, mens andre kanskje er mer forsiktige. Det interessante er at vi faktisk ofte ser at nedgangstider skjerper kreativiteten, sier Aarset.