SMFB til topps i «Tett på»

En IKEA-kampanje vant Amedia Markeds reklamekonkurranse «Tett På» for 2. kvartal 2015.

64624 c9895 original
64636 230ea original
64639 64111 original
64642 8cf10 original

IKEA-kampanjen ble laget i forbindelse med åpningen av nytt varehus på Ringsaker. Befolkningen rundt Ringsaker ble holdt varme frem mot åpningen av det nye varehuset. Gjennom annonsering i lokale medier og geografistyrte aktiviteter i sosiale medier ble det søkt etter personer som kunne tenke seg å huse en IKEA-avdeling i hjemmet sitt.

Etter kun kort tid hadde mer enn 3.000 husstander meldt sin interesse, og rekrutteringen måtte rett og slett avbrytes for å gjøre mengden håndterbar. Deretter ble det valgt ut et antall hjem som så ble forvandlet til kjøkkenavdeling, soveromsavdeling, stueavdeling med mer. I tillegg ble det laget en markedshall på en låve, en ballbinge for barna samt muligheter for å kjøpe kjøttboller.

Bak IKEA-kampanjen sto følgende team: Alexander Gjersøe (kreatør), Hans Magne Ekre (kreatør), Hans Martin Rønneseth (kreatør), André Koot (kreatør), Mari Engen (prosjektleder), Nicklas Hellborg (grafisk design), Stina Norgren (Interaktiv designer) og Kristian Kristiansen (konsulent). Kampanjen ble gjennomført i samarbeid med Trigger (PR) og JCP (event).

Lokalt og nasjonalt

– All annonsering ble gjort via lokale medier og IKEA sine egne kanaler, som for eksempel Facebook. Alle avdelingene hjemme hos folk fikk både lokal og nasjonal mediedekning. Totalt genererte aktivitetene i forkant av åpningen hele 354 presseklipp, med en reach på 14 millioner mot estimerte 5, sier jurymedlem og leder for produkt, marked og analyse hos Amedia Marked, Marie Sundling.

– I tillegg genererte kampanjen hele 1,9 millioner sidevisninger på Facebook. I en undersøkelse gjort etter kampanjeslutt svarte 50 prosent at de hadde fått med seg at IKEA åpnet avdelinger hjemme hos folk, og hele 1/3 av befolkningen i området besøkte det nye varehuset da det åpnet. Alle salgsmål ble innfridd med god margin, sier Sundling.

Blant Amedia Markeds aviser som ble benyttet, var Hamar Arbeiderblad, Oppland Arbeiderblad og Gudbrandsdølen Dagningen.

– Dette var gøy. Åpning av et nytt IKEA-varehus er alltid en begivenhet i lokalmiljøet, og for en slik kampanje er naturlig nok lokale medier den optimale måten å kommunisere på, sier byråleder i SMFB, Kristian Kristiansen.

I jurybegrunnelsen står det følgende: «IKEAs åpning av nytt varehus på Ringsaker er en klar vinner av andre kvartal. En smart idé som løser en kompleks problemstilling. Det går nesten ikke an å løse en kampanje mer lokalt».