Gullkalven har by:Larm i ryggen

Studentkonkurransen Gullkalven viderefører modellen fra Gullkalven 2015 og fokuserer videre på merkevarebyggingen. Allerede nå er by:Larm med som «ivrig partner».

66895 b690c original
Det nye lederteamet, Sunniva Kviteberg og Camilla Antoinette Bøgh. Begge studenter på Westerdals ACT. Foto: Lars Johannes Nynäs

Det nye lederteamet i Gullkalven, Camilla Antoinette Bøgh og Sunniva Kviteberg, forteller at arbeidet frem mot Gullkalven 2016 burde handle om «å få landet en kontinuerlig samt tidløs profil og gjennomføring». Ledere for Gullkalven 2015, Emilie Teige Skrattegård og Pia Stenbakk stiller seg bak beslutningen.

– Vi ser ikke grunnen til å hvert år forsøke å bygge opp merkevaren på nytt, sier Bøgh.

– Vi ønsker i år å bruke ressursene på å bygge videre på den allerede gode modellen fra fjorårets prosess, heller enn å omvelte igjen. På den måten håper vi at Gullkalven kan nå frem til enda flere kreative studenter, med en tydeligere identitet.

– Dere vil fortsatt kunne merke nye og spennende impulser i løpet av året, selv om vi beholder merkevaren og profilen i bunnen. Med dette mener vi også at Gullkalven kan vise selvsikkerhet, legger Kviteberg til.

Dette betyr at Gullkalven i 2016 vil fungere på samme måte som i år:

  • Kun én kategori i åpen brief der alle kreative studenter i Norge og norske studenter i utlandet kan sende inn sine prosjekter
  • Årets hovedpartnere vil velge hver sin vinner ved prisutdelingen, og i forkant ha mulighet til å bruke Gullkalvens kanaler for å profilere seg opp mot studentene og motta løsninger rettet mot dem
  • En jury bestående av fagfolk fra bransjen vil sammen velge vinneren av den gjeveste prisen: Årets Gullkalv

Best på lavt budsjett

Gullkalven leter også etter studenter som ønsker å ta del i årets Gullteam, nærmere bestemt ledere for gruppene PR, Marked, Visuelt, Magasin, Event og Web.

Erfaringene fra Gullkalven 2015 viste at det blir bedre gjennomføring og fest med lavt budsjett.

– Gullkalven 2016 vil også bære preg av fjorårets lavere budsjettering, som førte til billigere pakker for partnere og dermed mer engasjement, samt en mye mer low-key prisutdeling med høyere flaskeføring og lengre fest ut i natten, forteller lederteamet.

Treårs-samarbeid og Superfinale

Den første som har meldt sin interesse som samarbeidspartner er by:Larm, som lot seg imponere over vinnerbidragene i Gullkalven 2015, og som nå har skrevet treårskontrakt med studentkonkurransen. I høst gjennomfører også by:Larm og Gullkalven en Superfinale, hvor fjorårets vinnere får bryne seg på en brief fra by:Larm i samarbeid med Clear Channel.

– by:Larm og Gullkalven er en perfect fit, sier Peter Eikeland, sponsor- og markedssjef i by:Larm.

– Sammen skal vi sette fokus på ungt talent. Vi vil gi kreative personer i Gullkalven en mulighet til å bruke by:Larm som case for å utvikle seg med konkrete utfordringer og case-oppgaver. Vi i by:Larm gleder oss veldig til dette, og ser fram til årets første superfinale, som er godt i gang allerede.

Årets Gullkalv 2015 gikk til to de førsteårsstudentene ved Westerdals ACT, Axel Bjørne-Larsen og Aslak Aalberg, som vant med «IKEA Originate», som du ser under.