Norsk trio down under

Morten Halvorsen har blitt Creative Director i Sydney-byrået The Monkeys. Nå har han fått selskap i Australia av det nylig uteksaminerte teamet Victoria Ulrikke Iles og Lisa Marie Eri.

66444 18106 original
Lisa Marie Eri og Victoria Ulrikke Iles. (foto: privat)

Morten HalvorsenEtter å ha jobbet seks år i USA, først i Leo Burnett Chicago, dernest i New York og byråene R/GA, McCann og Ming (de to sistnevnte under ledelse av Linus Karlsson), etablerte Morten Halvorsen seg tidligere i år i Australia, der han har vært Interactive Creative Director i Sydney-byrået The Monkeys de siste seks månedene.

– Etter USA fristet det å teste ut en annen kultur, både på et personlig og jobbmessig plan. Jeg lærer mest når jeg kjenner meg litt ukomfortabel, og at jeg har noe å bevise. Jeg ville angret stort om jeg ikke benyttet meg av muligheten, forteller Halvorsen.

Den kreative avdelingen i byrået huser rundt 30 kreatører og designere, og det kreative lederskapet er todelt.

– Jeg fokuserer mest på det digitale, mens den andre CD-en konsentrerer seg om de mer tradisjonelle jobbene. Nå er jo skillet veldig diffust i disse dager, så i realiteten gjør vi begge litt av hvert, og en del sammen.

Westerdals-import

Halvorsen hadde nylig gleden av å ansette et norsk team, Victoria Ulrikke Iles og Lisa Marie Eri, en duo som ble premiert med graphite pencil (tilsvarende bronse) for bidraget «AirBnB Train» i New Blood-konkurransen til D&AD i sommer.

Etter en stillingsannonse utlyst på Berghs, Westerdals og Miami Ad School, fikk byrået nærmere 100 søknader fra team og kreatører fra alle verdens hjørner.

– Et team stakk seg ut foran alle andre, nemlig Lisa og Victoria, som nettopp gikk ut fra Westerdals. De flyttet ned hit i starten av september og er allerede i gang med å jobbe på kunder som IKEA, Intel, Telstra, Bingle og IGA. Usedvanlig talentfulle og en fryd å jobbe med, forteller Halvorsen.

– Da Morten begynte i The Monkeys og annonserte at de var på leting etter nye team, søkte vi med en gang. Vi tror det tok oss en halvtime fra vi fikk vite det til vi hadde sendt inn en søknad. Det var helt i slutten på praksisperioden i Norge også, så det var god timing, forteller teamet.

Men hvorfor Australia?

– Australia lager mer prisvinnende kampanjer enn noe annet land delt på deres relativt lave innbyggertall, så rent kreativt sett er det mange muligheter til å gjøre bra jobber her. Et behagelig klima og at du faktisk kan bo på stranda skader heller ikke, svarer Halvorsen.

Iles og Eri hadde liknende motivasjon.

– Vi var gira på å få mer erfaring, og etter praksis i Norge var vi interessert i å se hvordan ting fungerte i reklamebyrå i utlandet. Vi ønsket også å utfordre oss selv litt ekstra. Det er veldig lærerikt å lage reklame på et nytt språk. Du må lære deg mange nye referanser, ord, uttrykk, en ny type humor og kultur, forteller de.

Fra norsk sommer til australsk vinter

Halvorsen karakteriserer The Monkeys som et ambisiøst byrå som har flere kreative jern i ilden. I tillegg til reklameproduksjonen, utvikler de tv-programmer, dokumentarer og utstillinger. Tidligere i år lanserte de iskremmerket Homer Hudson, som nå skal inn i over 10.000 butikker.

– Jeg har brukt store deler av karrieren på å jobbe i byråer som vil forbedre seg, eller å starte noe fra scratch, noe som tar mye tid og energi før man kan høste frukter fra arbeidet man har lagt ned. Derfor fristet å komme til et byrå som var i en positiv utvikling med en kreativt styrt kultur hvor de allerede gjør bra arbeider. Til tross for at vi er svært selektive med hvilke kunder vi tar inn, har byrået vokst med nesten 30 prosent siden jeg kom hit i april, sier Halvorsen.

Å flytte til Australia rett etter å ha tilbragt sommeren i Norge, har sine geografisk betingede fordeler.

– Det er helt rått og vi føler oss heldige som snart får en til sommer til, avslutter det nye Monkeys-teamet.