To norske Cresta-bronse
«The Silver Hand» for Canal Digital og «Gutten som fryser» for SOS Barnebyer vant begge bronse i film-kategorien i Cresta Awards.
TRY og Släger kommunikasjon var dermed de eneste norske byråene som ble premiert med metall under den 23. årlige Cresta Awards.
I tillegg til vinnerne var syv norske jobber i finalen:
- Den visuelle identiteten til Westerdals, utviklet av Anti, var nominert i kategori for Design
- Den visuelle identiteten til Terje Haakonsen, også utviklet av Anti, også nominert i Design
- «The Overweight Baggage Drop» for Fretex av Kitchen ble nominert i Outdoor
- «Synfiber Workwear Forecast» av Llowbank var nominert i Radio
- «Rainy Invite» for House of Bergen av MK Norway var nominert i Direct Marketing
- «Train» for Telenor av Motion Blur (byrå: TRY) var nominert i håndverkskategorien Craft
- «Tornado» for Telenor Min Sky av TRY var nominert i kategorien for TV/Cinema/Online Film
Vurderes av kreative ledere
Cresta fungerer på en litt annen måte enn andre konkurranser ved at ingen i hovedjuryen møtes. Den består av 86 kreative ledere fra 44 forskjellige land, som går igjennom en shortlist plukket ut av en preliminær jury fra åtte forskjellige byer.
Det ble valgt ut 264 finalister fra 30 ulike land (52 land sendte inn jobber). Konkurransen endte opp med 81 vinnere innen 12 kategorier, og av vinnerne fikk åtte av dem Grand Prix, basert på gjennomsnittskarakter. Forsman & Bodenfors vant flest priser og ble dermed kåret til Årets byrå.
Fem år i jury
Jurymedlemmene i Cresta sitter for mange år av gangen. Llowbanks Tore Woll har juryert Cresta de siste fem årene.
– Etter flere år i Grand Jury, biter jeg meg merke i at kvaliteten på jobbene øker, navnene på jurymedlemmene blir mer og mer imponerende og nåløyet for å vinne blir trangere, forteller Woll.
Han innrømmer at han tidligere har vært skeptisk til Crestas unike jurysystem.
– Ender man opp med minste felles multiplum, eller et faktisk tverrsnitt av den kreative bransjens favoritter? Jeg tror årets vinnere, mer enn noen gang tidligere, beviser at systemet til Cresta funker. Det blir ingen politikk, det blir ingen stemmebytting, derfor er det veldig mange ulike land som vinner, og de beste stikker av med den gjeveste prisen. Av de ni finalistene Norge hadde, som er imponerende i seg selv, kom TRY og Släger seg gjennom nåløyet, noe det står respekt av. Først og fremst fordi det er utrolig fine jobber, slår Woll fast.
Se alle vinnerne her: http://cresta-awards.com/2015
«The Silver Hand» for Canal Digital av TRY.
«Gutten som fryser» for SOS Barnebyer av Släger Kommunikasjon.