«3 meter lang sang» kapret septemberkåringen

En skeiv og rar, men hektende radioreklamesang fra DDB Oslo ble stemt fram som månedens beste arbeid på kreativtforum.no i september.

67153 f8a91 original

Hvorfor liker vi tingene vi liker? Som oftest har mennesker en mening om hvor vår sympatier har utspring, eller i hvert fall en magefølelse. Men når det gjelder «3 meter lang sang» for Peugeot måtte selv sølvmikkjuryen melde pass da de premierte jobben med 3. plass i september, med begrunnelsen: «På tredjeplass havner tre skeive og morsomme syngespotter, som juryen likte svært godt. Selv om vi ikke er helt sikre på hvorfor.»

Jobben er en oppfølger til DDB Oslos 3,25 meter lange annonse for Peugeot, som kom i august, og som demonstrerte produktfordelen ved den nye lasteluken i Peugeot Partner, som gjør at man kan frakte gjenstander på opptil 3,25 meter.

Radiokampanjen startet med en sang om lasteluken. Etter to uker ble denne fulgt opp med to nye sanger som tok for seg DAB+ og det lave utslippet. Jobben har DDB Oslo laget i samarbeid med radiobyrået Sagveien Resort.

Hyller forskere og telefonkiosker

På delt andreplass finner vi «Morgendagens løsninger» av Kikkut/BKRMN for Forskerforbundet og «Telefon fra Hamar» av Saatchi & Saatchi for Norsk Tipping. Førstnevnte retter en takk til forskerne og arbeidet som legges ned i å skape en bedre fremtid for oss alle, mens «Telefon fra Hamar» for Norsk Tipping hadde en todelt misjon: Å hedre de klassiske og verneverdige «Riksen»-telefonkioskene, og samtidig gi hele Norge en smaksprøve på drømmene og spenningen som er involvert i det å motta en telefonsamtale fra Norsk Tipping på Hamar like etter at Lotto- eller tippetallene er annonsert.

Boblere i september: «Best på humor. Dårligst på politikk» av TRY for TVNorge, «Kom igjen’a» av Schjærven Reklamebyrå for ComeOn! og «Et urbant fjelleventyr» av SMFB for Mondelez/Freia.

Se de aktuelle september-jobbene her.