Handverk-plakat høyt på Indiewire-kåring

Filmplakaten til Joachim Triers «Louder Than Bombs» er helt oppe på 4. plass i Indiewires kåring av de 20 beste filmplakatene fra 2015.

68161 1048f original
På 4. plass i Indiewires kåring av beste filmplakat 2015. Design: Handverk
68164 ac7f7 original
Plakaten til Alex Rose Perrys «Queen of Earth» er 2. best i verden i 2015, ifølge Indiewire.
68167 a6014 original
«Faults» av Riley Stearns kommer på 3. plass.
68170 31597 original
«Love» av Gaspar Noe er på 5. plass i kåringen.
68176 21c1b original
Yorgos Lanthimos’ «The Lobster» er den beste filmplakaten i 2015, ifølge Indiewire.

Indiewire bringer daglig nyheter, festivalrapporter, intervjuer og kåringer fra filmens verden, og er et toneangivende nettsted for alle som driver med og er opptatt av uavhengig film, dokumentarer og ikke-engelskspråklig film. I sin kåring over de 20 beste filmplakatene fra 2015 havner Joachim Triers «Louder Than Bombs» på 4. plass, et hestehode foran «Love» av Gaspar Noe. Bare tre filmer hadde bedre filmplakater i 2015, ifølge Indiewire: «Faults» av Riley Stearns, Alex Rose Perrys «Queen of Earth» og Yorgos Lanthimos’ «The Lobster».

Det er altså lille Handverk fra Sande i Vestfold som står bak arbeidet. Designstudioet har tidligere laget en rekke filmplakater, inkludert «deUsynlige», «Fatso» og «Hawaii, Oslo», og i fjor vant de sølv i Clios Keyart Awards (VM i filmmarkedsføring) for plakaten til Eskil Vogts «Blind».

Indiewire skriver: «I motsetning til sin tittel, fikk Joachim Triers siste film en heller dempet mottakelse, selv om vi synes å like den bedre enn de fleste. Samtidig kan det hende at denne teaser-plakaten fra det norske designkollektivet Handwerk [sic] (som også gjorde designet på Eskil Vogts «Blind» blant mange andre nordiske titler), som dukket opp over hele Cannes, ganske enkelt bidro til at forventningene ble skrudd for høyt. Det er et slående, rent og likevel underlig frydefullt bilde, og det holder seg i minnet fordi dette «bare» er et fotografi, der så mange av dagens mer eventyrlystne plakater går retro, er illustrerte eller består av mange bilder. Samtidig forteller den mye om den rene, moderne og, ja, skandinaviske tankegangen i filmen.»

– Veldig stas

– Det er veldig stas å få et klapp på skulderen av en så stor aktør som Indiewire. Det sier litt om filmen og Joachims posisjon at vi i det hele tatt blir vurdert i en slik kåring. Det lages jo noen filmplakater i hele verden i løpet av et år, sier kreativ leder og partner Eivind Stoud Platou i Handverk i en kommentar.

Se hele kåringen her.