Populære «Jungelvenner» best i november

SMFBs skreddersydde Facebook-kampanje for Freia vant Månedens arbeid for november 2015.

69121 ff7a8 original
Skjermbilde fra Freia-kampanjen «Jungelvenner»

Kampanjen var laget for å promotere posekonseptet Venner og nyhetslanseringen «Jungelvenner», og besto av totalt ni kortfilmer med dubbede dyr fra jungelen.

Og det ble det resultater av. Ifølge SMFBs Beathe Stangeland Eide har jobben oppnådd et helt vilt engasjement med likes, kommentarer og ikke minst delinger.

– Responsen på filmene har vært formidabel. De har helt klart nådd godt ut, og er nå sett nesten 2.750.000 ganger, med over 43600 liker, kommentarer og delinger. Og de lever enda. Den kanskje mest populære av filmene, «Badenymfe» hadde alene 296.590 i organisk reach og 17.499 engasjement ved kampanjeoppsummeringen, dette har nå økt da denne posten fremdeles genererer engasjement og visninger to måneder etter den ble postet. Kampanjen, som utelukkende ble markedsført på Facebook, ble også målt ved en «Brandeffekt for Facebook»-studie gjennomført av Nielsen. Analysen fra Nilsen konkluderte med at:

  • Ads were highly memorable among the target audience
  • This campaign successfully boosted Brand Awareness

– Ellers så er det også hyggelig at vi i kampanjeperioden fikk 30 prosent flere venner til Freia siden, avslutter Stangeland Eide.

Nådde hjerter utover grensene

En kampanje som oppnådde nesten like mange stemmer i november var Schjærvens kampanje #kjærepappa for Care Norge, som handler om at hjelpeorganisasjonen ønsket å sette fokus på vold mot kvinner, og ikke minst menns bakenforliggende holdninger til jenter og kvinner.

Filmen tok også av i Sverige, med over to millioner visninger på ett døgn etter at journalisten Emmanuel Karlsten delte den på sin Facebook-side.

Norsk møteservice flyr med Widerøe

På tredje pallplass finner vi enda en kampanje som tok av i sosiale medier. Da McCann skulle lage Widerøe-reklame og søkte en bedrift med en unik idé som krevde reisevirksomhet i hele Norge, absolutt hele tiden, fikk de problemer. Så da startet de like godt en selv. På norskmøteservice.no kan du nå bestille en møteaktør som stiller for deg hvor som helst i Norge, når som helst.

Norsk Møteservice dukket først opp på Facebook og andre sosiale medier. I en dokuserie med et dusin episoder kan man på Facebook-siden følge utviklingen av selskapet, bli bedre kjent med staben og være med ut på oppdrag.

Gå hit for å stemme på Månedens arbeid for desember 2015.