Gunner på for kreativ effektivitet

Kreativitet gir best effekt, ifølge The Gunn Report, som i dag har publisert 17 kampanjer som har vunnet gull i både Cannes Lions og Effie i løpet av 2015.

70798 c7efa original
#likeagirl for Always vant over hele fjøla i fjorårets konkurranser, og er sannsynligvis årsaken til at så mange kampanjer nå har hashtag-tittel.

The Gunn Report har i dag offentliggjort «Cases for Creativity 2015», der de har samlet kampanjene som har erobret «Den hellig gralen» innenfor reklame ved å både vinne gull i Cannes Lions for kreativitet og Gold Effie for effektiv reklame.

«Cases for Creativity»-forfatter James Hurman.

«Cases for Creativity» er en årlig undersøkelse gjort av James Hurman, forfatter og grunnlegger av Previously Unavailable, et konsulentselskap innenfor innovasjon.

Det er altså 17 kampanjer som har klart kunststykket å vinne gull i begge konkurransene. Ifølge The Gunn Report har de én ting felles: idéer som deles på sosiale plattformer er de samme som vinner stort med hensyn til både kreativitet og effekt.

– Det finnes to distinkte typer kampanjer som blir delt videre: Først kampanjer som bruker brands til å fremme et sosialt eller samfunnsmessig formål, dernest kampanjer hvor kreative tiltak er «handlinger» snarere enn «ord», der merkevaren sier mindre og gjør mer, sier Hurman i en kommentar

– Brands blir stadig mer oppfinnsomme i sine forsøk på å gjøre noe godt i verden, legger han til.

– i 2015 fant vi 17 tilfeller av «Cases for Creativity». Tilbake i 2012 fant vi bare ni. I både 2013 og 2014 var fangsten 12. Kreativitetens effektivitet vokser over tid, og jeg håper disse nye casene vil anspore enda mer kreativt og effektivt arbeid i året som kommer, avslutter Hurman.

Årets «Cases for Creativity»

  • 1. «#LikeAGirl» for Always av Leo Burnett Toronto, London & Chicago
  • 2. «Abla Fahita» for CBC av J. Walter Thompson Cairo, Egypt
  • 3. «Bald Cartoons» for GRAACC av Ogilvy São Paulo, Brazil
  • 4. «Give Mom Back Her Name» for UN Women av Impact BBDO Dubai, United Arab Emirates
  • 5. «Greatness Awaits» for Sony Playstation av BBH New York, USA
  • 6. «I Will What I Want» for Under Armour av Droga5 New York, USA
  • 7. «If We Made It» for Newcastle Brown Ale av Droga5 New York, USA
  • 8. «Inglorious Fruits & Vegetables» for Intermarché av Marcel Paris, France
  • 9. «Kan Khajura Tesan» for Unilever av MullenLowe Group, Mumbai
  • 10. «Not A Bug Splat» for Reprieve Foundation av BBDO Lahore, Pakistan
  • 11. «Penny The Pirate» for OPSM av Saatchi & Saatchi Sydney, Australia
  • 12. «Between Us Red Light App» for Vodafone av Y&R Team Red Istanbul, Turkey
  • 13. «Rice Code» for Inakadate Village av Hakuhodo Tokyo, Japan
  • 14. «Smellcome To Manhood» for Old Spice av Wieden+Kennedy Portland, USA
  • 15. «The Salt You Can See» for Fundacion Favaloro av Grey Buenos Aires, Argentina
  • 16. «The Scarecrow» for Chipotle av Creative Artists Agency Los Angeles, USA
  • 17. «This Is Wholesome» for Honey Maid av Droga5 New York, USA
For å se hele The Gunn Reports «Cases for Creativity 2015»-undersøkelse går du inn på www.gunnreport.com.

#likeagirl for Always vant over hele fjøla i fjorårets konkurranser, og er sannsynligvis årsaken til at så mange kampanjer nå har hashtag-tittel.