– Riktig å fjerne storjuryen

Juryeringen av Gullblyanten 2015 ble gjennomført temmelig knirkefritt. Jurypresidentene André Koot og Hans Martin Rønneseth er godt fornøyde, til tross for at gjeninnføringen av Samfunnskategorien medførte «en del angst».

70987 ac1d2 original
Jurypresidentene: Hans Martin Rønneseth og André Koot. Alle foto: Tor Lie
70993 871b4 original
Jury 4: Stein Simonsen, Trygve Andreas Tønnesen, Camilla Bjørnhaug, Øyvind Waage, Helena Egeland, Hanne Martinsen, Alexander Gjersøe (juryleder) og Robert Radoli.
70996 5e152 original
jury 5: Jens Petter Wærnes (juryleder), Sindre Veseth Foss, Marte Alstad Hansen, jurysekretær Therese Røkke, Anne Gravingen, Joachim Bjørndahl, Ester Hjellum og Sveinung Arnestad.
70999 27fca original
Jury 2: Magnus Høgberg Hansen (juryleder), jurysekretær Kristina Tallaksen Flaten, Maria Myhre, Linda Nordland, Ingrid Lea, Oscar Bringager, Ulrik Solum Waagsether og Stian Johansen.
71002 9e797 original
Jury 6: Snorre Martinsen, Sanda Zahirovic (juryleder), Anita Steinstad, jurysekretær Karoline Nybakk, Mari Oshaug, Tina Tømmeraas Aasvestad, Ida Ekroll, Linus Hjellström og Nicklas Hellborg.
71005 406b2 original
Jury 3: Tone Jansson, Connie Pedersen, Kenneth Lamond Johansen, Anders Holm, Petter Bryde (juryleder), jurysekretær Ina Egelandsdal, Torstein Greni, Kristin Selfors og Marit Rui.
71008 be0aa original
Jury 1: Angelica Askvik, Lars Holthe, Hans Magne Ekre, Tone Humblen (juryleder), Bjørnar Buxrud, Eiliv Gunleiksrud, Dennis Tønnkvist, Torny Hesle og jurysekretær Thea Hveem Nygaard.
71011 b08cc original
Påtroppende jurypresident Petter Gulli (t.v.) fra DDB Oslo var til stede for å observere.

Juryeringen av Gullblyanten foregikk på Ullevål stadion for en drøy uke siden, der over femti av bransjens skarpeste hoder holdt på i 48 timer for å identifisere de beste reklamekampanjene fra året forut.

– Det har vært utrolig gøy og utfordrende å være jurypresident for Gullblyanten. Aller mest gøy. Mye jobb med å få satt sammen juryer i lys av alle gitte forutsetninger, og vårt ønske om å toppe laget rent kvalitativt, altså ha de aller flinkeste folka i jury. Det var en sann glede å lede juryeringen på Ullevål, alle juryer gjorde en god jobb, sier André Koot, som har delt jurypresidentjobben med kollega og SMFB-partner Hans Martin Rønneseth.

Et av målene for jurypresidentene var å redusere antall priser sammenliknet med Gullblyanten 2014.

– Det var et ønske fra bransjen etter fjoråret. Vi ender totalt i underkant av 14 prosent premierte arbeider i år, noe som er mer fornuftig. Men man bør kanskje enda litt lenger ned. Inflasjon i antall priser devaluerer betydningen av å vinne. Du skal være glad for et diplom, det betyr at du har laget en av årets aller beste reklamejobber. Alt av metall over diplom handler om grader av best, forklarer Koot.

En mer rettferdig ordning

Koot og Rønneseth har også fjernet storjuryordningen som ble innført i 2010.

– Storjuryordningen har tidligere både skapt usikkerhet internt og medført merkelige utslag, der jobber har gått fra gull til ingenting og omvendt i et håndslag. Å fjerne ordningen var et godt trekk. Dette medførte bedre diskusjoner og kvalitativt bedre juryering, fordi hver enkelt jury tok ansvar for helheten i mye større grad. Det er ingen god idé å først la en jury nitidig jobbe seg gjennom en kategori i to dager for deretter å la en annen jury på ekstremt kort tid omorganisere hele greia. Gode diskusjoner i en kvalifisert jury sammen med Gullblyantens matematiske poengsystem er en mer rettferdig ordning. En storjury åpner også for større innflytelse fra enkeltpersoner over helheten. Når utgangspunktet er juryer med bransjens flinkeste folk så er det rart og udemokratisk å tenke at et mindre råd over dem skal være rustet til å gjøre en bedre jobb, sier Koot.

– Bør klargjøres ytterligere

At Samfunn er gjeninnført som kategori ble i stor grad applaudert, men en noe vag definisjon av hva som utgjør en Samfunns-jobb medførte også forvirring i forkant av juryeringen. Kreativt Forum mottok rundt 630 konkurransebidrag, noe som ble justert ned til 614 etter at en del av jobbene måtte bytte kategori eller fjernes.

– Samfunnskategorien ble gjeninnført etter ønsker fra bransjen, fordi mange mener det er vanskelig å juryere en god sak og et kommersielt produkt opp mot hverandre, forklarer Koot. – Dette har fungert greit, men vi ser at kategorien nok bør klargjøres ytterligere for å unngå tvilstilfeller. Reglene har historisk sett blitt tolket noe ulikt og ikke minst krever tiden vi lever i at den defineres tydeligere. Hvorvidt kategorien skal bli med videre og hvordan den vil framstå blir en diskusjon i etterkant av Gullblyanten 2015, som KF og neste års jurypresident vil lede, selvfølgelig med muligheter for innspill fra byråene.

– Dette betyr selvsagt ikke at årets vinnere i samfunnskategorien ikke er verdige vinnere eller noe sånt, for det er de så absolutt. Dette handler om å legge best mulig til rette for at alle jobber som sendes inn får muligheten til å bli vurdert på en ryddig måte, avslutter Koot.

– Skulle gjerne sett mye mer

Sanda Zahirovic, kreativ leder i Melvær&Lien, ledet jury 6, som juryerte design- og elevkategoriene, og opplevde prosessen som veldig godt gjennomført. Men hun savnet større bredde på designjobbene.

– Hatten av til jurypresidentene og KF som geleidet oss gjennom prosessen og gjorde at alt gikk knirkefritt. Det var et veldig høyt nivå på designkategorien, selv om jeg gjerne skulle sett mye mer sendt inn. Design er et kommunikasjonsmedium i likhet med film, print eller mobil og jeg håper vi kan jobbe mer for at Gullblyanten kan bli en fullverdig designkonkurranse. Jurymedlemmene gav alt og litt til for å sørge for at alle vinnerjobber fikk som fortjent, en utrolig engasjert gjeng av fantastisk flinke fagfolk. Det har virkelig vært en ære og jeg gleder meg til vinnerne blir annonsert!, sier Zahirovic.

Gullblyanten 2015 foregår på Plaza i Oslo, fredag 4. mars. Arrangementet er egentlig utsolgt, men ta kontakt med Caroline dersom du mangler billett eller har billetter til overs.