POL og pass til topps i Gullblyanten

For andre år på rad vant reklamebyrået POL flest av de tyngste prisene i Gullblyanten, med moderbyrået TRY på en solid 2. plass. Det nye norske pass-designet, «Det norske landskap» av Neue Design Studio vant den mest høythengende prisen, Grand Prix.

71542 461ed original
Neue Design Studio vant Grand Prix i Gullblyanten 2015 for pass-designet «Det norske landskap». Foto: Tor Lie
71545 d2945 original
71551 9181d original
71557 e0174 original
Den største vinnerjobben for POL var «Trainspirations», der reklamebyrået skapte sære og morsomme ting å bruke tiden til på toget som innhold til NSBs underholdnings-app. Foto: Tor Lie
71563 2f17d original
«The Secret Num8ers» av Kitchen og Void vant gull i Direkte, sølv i Håndverk, bronse i Design – Print/Skilt/Omgivelser og bronse i Utendørs/Omgivelser. Foto: Tor Lie
71566 e72ca original
Finn-filmene var regissert av Harald Zwart og produsert av Espen Horn, som var med på scenen. Foto: Tor LIe
71569 d0aee original
TRY vant gull i film for «Hva tenkte du på?» for Finn-tjenesten Torget. Foto: Tor Lie
71572 2c1cb original
«Bacon Clubhouse i en Bacon Clubhouse og få en Bacon Clubhouse» for McDonald’s av DDB Oslo og Good Morning vant gull i Håndverk og sølv i Nettsider. Foto: Tor Lie
71575 432d6 original
POLs «Trainspirations» for NSB vant to gull: i Promo/Aktivisering og i Integrert. Foto: Tor Lie
71578 5747f original
«The Reversed Trailer» for Volkswagen av TRY vant i Onlinefilm og sølv i Promo/Aktivisering. Foto: Tor LIe
71581 78374 original
71587 574fa original
71590 a320e original
«Brudens Mor» av Ernö for Kreftforeningen vant gull i Samfunn. Foto: Tor LIe
71593 a234c original
71596 c1c8b original
Gullet i Sosiale medier ble vunnet av Anorak for kampanjen «Helt Texas» for Dolly Dimple’s
71599 230cb original
71602 5a777 original
«Comfy Challenge» for SAS av LOS&CO vant gull i Utendørs/Omgivelser og gull i Stunt/Event. Foto: Tor Lie
71605 1a9ce original
«Comfy Challenge» for SAS av LOS&CO vant gull i Utendørs/Omgivelser og gull i Stunt/Event. Foto: Tor Lie
71608 591b0 original
POL vant to gull i kategori for Design – Web/Animasjon: : «Bli regnskogsvokter» for TV-aksjonen 2015 og «Vipps. Nye Funksjoner» for DNB. Foto: Tor LIe
71611 a37ee original
Kundeprisen, som ble delt ut av daglig leder i Kreativt Forum, Benedikte Løvdal, gikk til NSB. Foto: Tor LIe
71614 b391c original
71617 477f5 original
Reklamebyrået SMFB gikk helt til topps i 2015-utgaven av Amedia Markeds reklamekonkurranse «Tett På».
71620 a48ab original
71623 bb9b9 original
«Ring på og stikk av» for Prima Assistanse av I&M Kommunikasjon vant Bring-prisen fredag kveld, i tillegg til sølv, bronse og diplom. Foto: Tor Lie
71626 8c969 original

Fredag kveld ble den norske reklamebransjens årlige prisutdeling og festaften arrangert i Sonja Henie-salen på Radisson Blu Plaza Hotell i Oslo. Formålet var som alltid å premiere de beste arbeidene innen kreativ kommersiell kommunikasjon fra foregående år.

Det var Per Kristian Voss Halvorsen, kreativ leder i ANTI Advertising og Alexander Gjersøe, partner og kreatør i SMFB som for tredje år på rad påtok seg ansvaret med å lede forestillingen, 26 år etter at Gullblyanten ble arrangert første gang.

Fikk sitt pass påskrevet

I begynnelsen av 2014 inviterte Politidirektoratet og Kripos til en designkonkurranse for norske pass, ID-kort og reisedokumenter. Vinnerjobben til Neue Design Studio, «Det norske landskap», tar utgangspunkt i den norske geografien med sine store variasjoner. Pass-designet har tidligere vunnet Red Dot Design Award 2015, en av de mest prestisjefylte designkonkurransene i verden.

Juryens Grand Prix-begrunnelse lyder som følger: «Denne jobben gjør alt Gullblyanten står for. Den hever ambisjonsnivået, er nyskapende, og har engasjert langt flere enn vår smale interesseboble. Det er en jobb som går ned i historien for sitt originale uttrykk og bruk av flate. Den beviser at design er et kommunikasjonsmedium som igjen har satt Norge på toppen av listen. Vi bukker i ære og gleder oss til å løfte passet og si «norsk» atter en gang.»

Tøffere enn toget

Reklamekunden som vant mest fredag kveld var NSB, som passende nok også ble tildelt Kreativt Forums Kundeprisen denne kvelden. Den største vinnerjobben var «Trainspirations», der reklamebyrået POL skapte sære og morsomme ting å bruke tiden til på toget som innhold til NSBs underholdnings-app. «Trainspirations» vant to gull: i Promo/Aktivisering og i Integrert. I tillegg vant den sølv i Utendørs/Omgivelser, bronse i Print, bronse i Stunt/Event og bronse i Håndverk. NSB og POL vant også to priser for julefilmen «Hjem til jul», som er laget i samarbeid med Einar Film: Et bronse i Film og et diplom i Håndverk. I tillegg til kundeprisen vant NSB altså åtte utmerkelser fredag kveld.

POL vant også to design-gull denne kvelden, begge i kategori for Design – Web/Animasjon: «Bli regnskogsvokter» for TV-aksjonen 2015 og «Vipps. Nye Funksjoner» for DNB. Selve lanseringen av Vipps, og med det lanseringen av verbet å vippse, vant også pris: En bronse i Promo/Aktivisering, mens «Hæ?», en digital bankordbok fra DNB, vant sølv i Nettannonser.

Komfortabel utfordring

Da SAS skulle introdusere sine nye «fully flat»-seter inviterte de reisende på Gardermoen til en sovekonkurranse. Kampanjen fra LOS&CO, som er døpt «Comfy Challenge», var den eneste ved siden av NSBs «Trainspirations» som mottok to gull fredag kveld. Jobben vant gull i Utendørs/Omgivelser og gull i Stunt/Event. SAS og LOS&CO vant også diplomer i både Print og Håndverk for utendørsløsningen «SAS Nonstop», som var utformet med nettopp Nonstop-sjokolade.

Rygging i hui og hast

10 millioner avspillinger på Facebook i løpet av de første 12 timene, var resultatet for den oppsiktsvekkende populære filmen «The Reversed Trailer», som Volkswagen la ut i januar. Filmen er laget av TRY sammen med produksjonsselskapet Bacon OSL, og formålet var å reklamere for produktet Trailer Assist. Det ser ut som om en sjåfør rygger i vanvittig fart, men i virkeligheten var det en spesialbygget tilhenger med motor som dro bilen etter seg. Kampanjen vant gull i Onlinefilm og sølv i Promo/Aktivisering. Volkswagen vant også en diplom i Promo/Aktivisering for løsningen «Hi Volks».

TRYs andre gull for kvelden var i kategorien Film og gikk til «Hva tenkte du på?» for Finn-tjenesten Torget. Kampanjen, som også er kjent for det forklarende slagordet «Gjør noe smart med dumme kjøp», er dramatisert gjennom en film-serie regissert av Harald Zwart for Motion Blur. TRY og Finn.no vant også diplom i Nettsider med løsningen «Fritidstesten».

TRY vant i tillegg en bronse i Sosiale medier for «Ung igjen» for DNB, et bronse i Design – Web/Animasjon for «Mobildilemma» for djuice, og diplomer i både Onlinefilm og Promo/Aktivisering for «A Flying Start» for Handelshøyskolen BI.

Kryptisk for Kraftwerk

En annerledes utendørskampanje vant flust med priser fredag kveld: 8 dager før lanseringen av Kraftwerks 8 konserter i operaen i Oslo høsten 2016, dukket det opp store neontall på ulike steder i Oslo. Kampanjen, som er inspirert av Kraftwerk-klassikeren «Numbers», er døpt «The Secret Num8ers» og er laget for konsertarrangøren Atomic Soul av Kitchen og VOID i tett samarbeid. Kampanjen vant gull i Direkte, sølv i Håndverk, bronse i Design – Print/Skilt/Omgivelser og bronse i Utendørs/Omgivelser.

Kitchen vant også bronse i Samfunn med kampanjen «Ta vare på det du har» for Naturvernforbundet, og en bronse til «The Hotel Recycle Bag» for Fretex i Direkte.

Helt Texas

Gullet i Sosiale medier ble vunnet av Anorak for kampanjen «Helt Texas» for Dolly Dimple’s. Først fikk byrået uttrykket «Helt Texas» til å gå viralt i USA, der mange hadde sansen for den helnorske måten å karakterisere vanvidd på. Dernest fikk de konstruert to nye pizzaer som de tok med seg på første fly og serverte på døra til onlinenyhetskanalen TYT Network.

Byrået vant også bronse for «Norwexico» for MatPrat i Film (med BaconOSL), mens «Lag mat med ørene» for samme annonsør fikk bronse i Mobil og «Oppskriften over alle oppskrifter» vant diplom i Håndverk. Byrået vant også diplom i både Direkte og Promo/Aktivisering for for Butinox’ «Pepperkakemaling», mens det fjerde diplomet gikk til «The Print Job» i Nettannonser, et arbeid de gjorde på vegne av seg selv.

Burger-Matrjosjka

Bacon Clubhouse er McDonald’s’ svar på trenden med gourmet-burgere, og den presist titulerte «Finn en Bacon Clubhouse i en Bacon Clubhouse og få en Bacon Clubhouse» er et nettspill utviklet av DDB Oslo med digitalbyrået Good Morning for å lokke folk til å smake på herligheten. Jobben har allerede rukket å vinne i 4 internasjonale nettkåringer, og fredag kveld vant den både gull i Håndverk og sølv i Nettsider.

Beer That Makes You Talas

ANTI ønsket å dyrke det sosiale aspektet ved øl da de utviklet Hamar-ølet Talas for Basarene Bryggeri, der logo og identitet er bygget opp rundt øyeblikket man åpner ølen: Typografien er laget som flaskeåpnere, og i tillegg er det utviklet emballasje med lokale historier og bryggeritradisjoner. Jobben vant Gull i Design – Pakning. ANTI vant i tillegg et sølv i Design – Identitet for Barcode-byggene i Bjørvika (feilaktig annonsert som bronse på selve kvelden), et diplom i Sosiale medier for «Treningsdonasjon» for Sats Elixia og et diplom i Håndverk for festivalplakaten til Festspillene i Bergen.

Sammen mot kreft

Samfunnskategorien ble gjenintrodusert i Gullblyanten i år etter fem års fravær, og gullet gikk til «Brudens Mor» av Ernö for Kreftforeningen, en del av den årlige dugnaden «Krafttak mot kreft». Filmdelen av kampanjen, som også gikk til topps i årets Gullfisken, er regissert av Marius Holst for 4 1/2, mens Verdens Sterkeste Mann har produsert radiospottene. Ernö ble også premiert for sin julekampanje for Kirkens SOS, som vant diplom i Samfunn. Byrået deler også et diplom med Hyper i Direkte for løsningen «L-appen; Øvelseskjøring» for Gjensidige.

Pølsepresisjon

SMFB gikk så sent som i 2013 til topps i Gullblyanten med både Grand Prix og flest gull, men gullet skulle vise seg å glimre med sitt fravær på SMFB-bordet fredag kveld. Byrået gikk imidlertid langtfra tomhendte hjem, og vant hele fem priser på vegne av Statoil og jobben «Real Hot Dog Precision» (med Folke Film), som vant sølv i Onlinefilm, bronse i Promo/Aktivisering, bronse i Håndverk, diplom i Sosiale Medier og diplom i Film. Byrået vant i tillegg to bronse i Radio-kategorien med «Utdatert påskequiz» for RiksTV og «Norwenglish» for Talkmore. SMFB vant også et diplom i Onlinefilm for «Freia Jungelvenner» for Mondelez Norge. SMFB gikk også helt til topps i 2015-utgaven av Amedia Markeds reklamekonkurranse «Tett På» med en kampanje for IKEA.

Trippel-premiert Pøbel-kampanje

Ålesunds-byrået I&M Kommunikasjon tok tre regulære priser i Gullblyanten 2015, alle for samme kampanje, «Ring på og stikk av» for Prima Assistanse. Formålet var å skape kjennskap og engasjement rundt brukerstyrt personlig assistanse (BPA), og gikk ut på at blinde, rullestolbrukere og andre med funksjonsnedsettelser dro ut og pøblet med lokalpolitikere over hele landet. En god assistent var alt som skulle til for å gjøre det mulig. I tillegg til sølv i Direkte, bronse i Stunt/Event og diplom i Integrert vant kampanjen også Bring-prisen fredag kveld.

En annen jobb som har skapt stort engasjement både i inn- og utland er #Kjærepappa for Care Norge, som fokuserer på vold mot kvinner og er primært er rettet mot menn. Kampanjen, som vant sølv i Samfunn og bronse i Håndverk, er utviklet av Schjærven. Den består av en kortfilm laget av produksjonsselskapet Tangrystan med regissør Jakob Strøm, og nettsiden kjærepappa.no utviklet av Clockwork. Det er Tangrystan som sendte inn jobben og som vinner prisen.

4000 holdeplasser

I fjor var McCann/SDG med sine fire gull en av Gullblyantens store vinnere, mens uttellingen ble noe mer beskjeden i år. Byrået vant sølv i Integrert med «4000 holdeplasser» for Ruter, der McCann inviterte folk til å gi tips om ting å gjøre i nærheten av Ruters holdeplasser. Innholdet ble grunnlaget for en årslang integrert kampanje. Byrået vant også en bronse i Onlinefilm med «Norsk Møteservice» for Widerøe, samt to diplomer for Rema 1000: Et for «Julefilm» i Film (med Fantefilm) og et for konseptet «LEV VEL» i Design – Pakning.

Telefon fra Hamar

Saatchi & Saatchi tok med seg to bronse og to diplomer fra fredagens prisutdeling. «Telefon fra Hamar» for Norsk Tipping vant bronse i Stunt/Event, bronse i Integrert og diplom i Utendørs/Omgivelser. Saatchi vant også et diplom i Film for «Smash! – Veggen» (med Tangrystan) for Orkla Confectionery & Snacks.

Øvrige diplomvinnere:

Nå kan også du se alle vinnerne på Gullblyanten.no.