Ung duo bak nytt designverktøy

Layup, et nytt norskt designverktøy for profesjonelt webdesign, lar designeren holde kontrollen under hele prosessen.

71767 d1e67 original
Fredrik Evjen Ekli og Tine Karlsen i Cipio har utviklet designverktøyet Layup. Foto © Cipio

Fredrik Evjen Ekli (24) og Tine Karlsen (24), initiativtakerne bak design- og publiseringsverktøyet Layup, forteller at de har gjort webdesign tilgjengelig for designere uten å sette begrensinger i form av tekniske hindre eller maler, slik at designere og andre kreative skal kunne utfolde seg ubegrenset på alle digitale flater.

– Designere har kunnskapen og visjonen som gjør at de er best rustet til å formidle unike historier på nett, vi har nå gjort dette mulig i praksis. Layup kombinerer kunnskapen designere allerede har med et digitalt hjelpemiddel, slik at designere kan jobbe på webprosjekter helt selvstendig, forklarer Fredrik Evjen Ekli.

– En kan lage alt fra landingssider til artikler og digitale publikasjoner. Av lignende verktøy er vi en av veldig få på verdensbasis. Vi skiller oss ut gjennom at vi har forenklet svært tekniske funksjoner, slik at kreative kan få profesjonelle nettsider uten avanserte verktøy, legger Tine Karlsen til.

Fjerner utvikleren

Du designer siden din i verktøyet, på samme måte som i Adobe-programmene, og går direkte til publisering. Layup genererer koden i bakgrunnen.

– Dette gjør at designere kan ta på seg flere oppdrag uten å samarbeide med en utvikler. I tillegg har vi gjort det slik at designeren skaper omsetning for seg selv, ved å gi dem månedlig inntekt for hver kunde de leverer et prosjekt til gjennom Layup. Dette gjør at designere kan få en inntekt på siden av de normale timeprisene, utbroderer duoen.

Sammen utgjør Evjen Ekli og Karlsen grunnleggere av Cipio, som er selskapet bak Layup. Med bakgrunn i innovasjon og entreprenørskap fra Høyskolen Kristiania ville de to løse mediebransjens utfordringer ved den digitale overgangen. En av hovedutfordringene ble de tunggrodde prosessene hos mediehusene.

– Vi måtte komme med en løsning som gjorde at mediebransjen, med sine begrensede ressurser, kunne ha en solid tilstedeværelse på digitale plattformer. Dette gjorde at vi rettet oss mot designeren med et digitalt format først, men du har også mulighet til å generere flotte printutgaver i samme verktøy.

Koblet inn designbyrå

Layup har hele veien jobbet tett med designbyrået Page Black i Fredrikstad, som tidlig fattet interesse for produktet og mulighetene i teknologien.

– Vi ble kontaktet av teamet bak Layup for to år siden. De trengte en samarbeidspartner som kunne overføre tankesettet, og måten designere jobber på, inn i verktøyet slik at systemet skulle oppleves intuitivt for enhver grafisk designer. Vi hadde lenge vært på leting etter et produkt som ga oss designfrihet i alle skjermformater, så et samarbeid med Layup var helt naturlig. Sagt på en annen måte, hvor ofte får man lov til å skreddersy designverktøyet sitt? Som designer ønsker man total frihet til å gjøre akkurat dette uten å ha tekniske begrensninger hengende over seg, og det er det som gjør Layup til et fantastisk produkt, sier Vegar Bakken, daglig leder, AD og senior designer i Page Black

Sjekk ut Layup her.