Egil Pay og Heidi Holm i Cannes-jury

Try-kreatør Egil Pay skal juryere film under Cannes Lions 2016, mens Dinamos Heidi Holm skal tjenestegjøre i PR-juryen.

72637 6a7cd original
Festivalpalasset i Cannes. Foto: Getty images

Egil Pay mottok Kreativt Forums Ærespris Gullblyanten i 2015. Foto: Tor Lie

Egil Pay,

som til daglig jobber i team med Lars Joachim Grimstad i TRY, har vunnet adskillige ganger i Cannes, sist under fjorårets festival med sølv til Canal Digital-filmen «The Silver Hand». Pay vant også sølv for «The 24 Hour Ad Break»/«Døgnet» for DNB i Media Lions under samme festival. Til sommeren skal han selv skille klint fra hvete blant tusenvis av innsendte filmer fra hele verden på den franske riviera.

– Det blir kjempespennende å sitte i filmjuryen i år, sier Pay.

– Film-kategorien har jo forandret seg masse på bare et par år, det viste fjorårets Grand Prix i Film med Geicos «Unskippable» YouTube-prerolls. Jeg gleder meg til å se alt fra klassiske amerikanske reklamefilmer til ikke fullt så klassiske filmer fra Asia. Det er litt synd vi mister et jurymedlem i år, men jeg lover å kjempe så godt jeg kan for norske løver, avslutter AD-en.

Gleder seg til klamme juyrom

Heidi Holm er kundedirektør i Dinamo, hvor hun har lang fartstid og er en del av byråets ledergruppe. Hun jobbet også en toårs-periode hos Trigger, hvor hun ledet kreatørene. Nå skal hun være blant dem som identifiserer og premierer verdens beste PR-jobber i Cannes.

Heidi Holm. Foto © Dinamo

– Jeg er både ydmyk og stolt over å få være med på å kåre verdens beste kommunikasjonsjobber. Prosessen har strukket seg over et halvt år, så jeg hadde forlengst gitt opp håpet om at jeg skulle bli en av de heldige utvalgte. Jeg kan faktisk ikke tenke meg noe mer inspirerende enn å sitte timesvis inne på et klamt juryrom i Cannes sammen med flinke fagnerder fra hele verden, sier Holm i en kommentar.

Fra fire til to jurymedlemmer

Vi må tilbake til 2004 for å finne et år hvor Norge kun hadde to jury-medlemmer i verdens største festival for kreativitet og reklame. Men den gang var Cannes Lions ganske mye mindre, med 7000 delegater sammenliknet med fjorårets 14.000, og 19.000 bidrag sammenliknet med 40.000 i 2015.

I en pressemelding fortviler Cannes-representant Espen Strand Henriksen over utviklingen.

– Selv om kvalitet og kreativitet ikke nødvendigvis handler om tall og markedsandeler, så er det ingen tvil om at vi marginaliseres mot resten av den kreative verden. Vi trenger sikkert ikke legge oss ned for å dø, men det er på høy tid å sende en bekymringsmelding, skriver Strand Henriksen.