Filmer får lengre liv med Nettkino

Bransjeorganisasjonen Film&Kino står sammen med lanseringshuset Kulturmeglerne bak det kommende tilbudet Nettkino, en virtuell kinosal som skal gi kvalitetsfilm lengre liv.

72529 f9e72 original
Fikk du ikke sett Joachim Triers «Louder than bombs» fordi du manglet barnevakt? Foto/Copyright: Jacob Ihre, Motlys AS

Digitaliseringen av kinoene førte til at publikum over hele landet nå får se de nyeste filmene samtidig, men det at alle filmene er tilgjengelig på alle kinoene samtidig har også ført til større konkurranse. Nettkino skal komme piratene i forkjøpet og tilby publikum de beste filmene mens de fortsatt er høyaktuelle.

– For mange kritikerroste filmer betyr et beskjedent besøkstall den første uka at filmen blir tatt av plakaten. Dermed oppstår det et «svart hull» der publikum ikke kan få sett filmen noe sted før den kommer på strømmetjenester eller DVD flere måneder senere. Dette er en medvirkende årsak til at piratsidene på nett er blitt så altfor populære, sier Guttorm Petterson, direktør i bransjeorganisasjonen Film&Kino.

Virtuell kinosal på kinoens egen web

Film & Kino og lanseringshuset Kulturmeglerne har nå tatt initiativ til et toårig pilotprosjekt som skal gi erfaringer om hvordan et slikt tilbud vil slå ut for det faktiske publikumsbesøket i kinosalen. Nettkino vil fungere som en virtuell kinosal på kinoens egen web. Her, og bare her, vil publikum få tilgang til ferske norske og utenlandske kvalitetsfilmer til omtrent samme pris som en vanlig kinobillett. Målet er at Nettkino skal være et supplement til kinoen, ikke en erstatning.

– Vi ønsker at alle skal få mulighet til å se de aktuelle kvalitetsfilmene, og derfor lanserer vi en eksklusiv virtuell kino, en «nettkino», som kinoene selv leverer. For oss er det både logisk og naturlig at publikum henvender seg til kinoen for å finne den mest aktuelle og ferske filmen, sier Elisabeth O. Sjaastad, prosjektleder fra Kulturmeglerne.

Nye grep

Undersøkelser utført av bransjeorganisasjonen Film & Kino viser at ni prosent av respondentene ikke fikk sett filmen de ønsket å se fordi de ikke hadde barnepass, mens 15 prosent ikke hadde noen å se den sammen med.

– Det trengs nye grep og en vilje til endring slik at de såkalte mellomfilmene blir bedre tilgjengelig for et større publikum og over lengre tid, sier Svanhild Sørensen, daglig leder i Kulturmeglerne, og viser til den norske filmen «Hevn» som hadde premiere 6. november 2015 som et godt eksempel: Filmen ble sett av 13.500 publikummere på kino før jul. 6 uker etter premieren ble den lansert som leiefilm hos Altibox, Get og Canal Digital, og den ble leid hele 7000 ganger på bare to uker.

– «Hevn» fikk altså over 50 prosent av oppnådd kinobesøk på en tredjedel av tiden, og dette skjedde selv om filmen bare ble tilbudt til kunder hos bredbåndleverandørene, fortsetter Sørensen.

Nettkino er et toårig pilotprosjekt som starter opp høsten 2016. Konseptet er utviklet av Kulturmeglerne AS, som også skal drifte tjenesten.