Gull og sølv til Tank
Torsdag kveld vant designbyrået Tank både gull og sølv i Årets vakreste Bøker.
Tank fikk i oppgave å utarbeide en ikonisk merkevare for Cappelen Damms ordbøker. Løsningen inkluderer design av omslag, materie og minigrammatikk for tre serier med ordbøker, rettet mot ulike målgrupper (grunnskole/videregående/høyere profesjoner). Omslagene skal vise tre tydelige serier som også har en klar visuell sammenheng. Dette er viktig for å få innsalg i bokhandel og i digitale sammenhenger. I forlagets bokhylle, på stand og hos en lojal ordbokbruker skal ordbøkene fremstå som en serie.
I juryens kommentar heter det blant annet: «På tross av en ordbok sitt praktiske og rasjonelle utgangspunkt, har man i dette tilfellet evnet å skape et innbydende og noe uventet uttrykk. Man har utfordret konvensjoner, men beholdt en tydelig plassering innenfor sin kategori. Et imponerende, gjennomført og solid stykke arbeid.»
– Vi er stolte og glade over å ha fått anerkjennelse for et prosjekt vi nå har jobbet med i snart to år. Cappelen Damm har vært entusiastiske hele veien og latt oss gå de ekstra rundene for å få alle detaljer på plass, sier Tina Tømmerås Aasvestad, senior designer i Tank.