IKEA-triumf i Retailprisen

McCann, SMFB, Trigger og DDB Oslo forsynte seg grådigst av medaljebordet under Retailprisen torsdag kveld. Øverst av annonsørene troner IKEA, som mottok hele seks priser, hvorav tre gull. Retailprisens Ærespris 2016 gikk til Varner.

73147 22eaa original
73150 24ba7 original
73153 b579b original
IKEA triumferte med hele seks priser. Alle foto: Deniz Huseby
73156 9bfaf original
73159 e6fe1 original
73162 b2aba original
73165 129cf original
73171 4506e original
73174 ffb13 original
73177 8df90 original
73180 25014 original
73183 3d095 original
73186 3358f original
73189 436c5 original
73192 46dbc original
73195 74acc original
73198 8902f original
73201 67428 original
73204 602b7 original
73207 3746d original
73210 3c62f original
73213 f8c4c original
73216 d12a9 original
73219 b9a53 original
73222 30254 original
Brings Premieservice var til stede for å bringe prisene trygt hjem.
73225 abad0 original
73228 d61f0 original
73231 41fd1 original

Norges beste kommunikasjon for detaljhandelen ble hedret med høythengende priser torsdag kveld, da Kreativt Forum, ANFO og RetailEnergy arrangerte Retailprisen på Ballroom i Oslo sentrum. Programleder for kvelden var som i fjor Hans Petter Stub fra kommunikasjonsbyrået Magneta.

Både McCann og SMFB tok med seg tre gull hver, samt henholdsvis to bronse og et sølv. Hakk i hæl kom Trigger med en solid uttelling på to gull, to sølv og to bronse. Andre gullvinnere var DDB Oslo, Llowbank, Vizeum samt IKEA sjøl.

Ventekampanje god som gull

«Mens vi venter på IKEA» av Trigger og SMFB (med JCP Event og Mediacom) var den eneste jobben som tok med seg to gull under Retailprisen. IKEA-kampanjen, som ble laget i forbindelse med åpningen av nytt varehus på Ringsaker, vant gull både kategori for Kampanje kjeder og for Events, mens den tok sølv i Årets lansering.

Mens Trigger og SMFB står bak «Mens vi venter på IKEA», er det Trigger og JCP Event som står bak IKEAs «Ätbar», som stakk av med et sølv i Events og et bronse i Kampanje kjeder (laget med Lokal 54, Fantefilm, SMFB & MediaCom).

IKEA vant også gull på vegne av seg sjøl som eneste premierte i kategorien Internmotivasjon og Innsalgsaktiviteter, der de vant gull for prosjektet «Leading With Inspiration».

Grilstad, Ruter og Rema 1000

I fjor var McCann/SDG byrået som vant flest priser med to gull, et sølv og to bronse. Med tre gull og to bronse torsdag var uttellingen faktisk enda bedre, men så var også årets konkurranse jevnere. McCann/SDG vant gull i Kampanjer leverandører til «Stranda med en vri» for Grilstad, gull i Åpen klasse og bronse i Kampanje tjenestetilbydere for «4000 Holdeplasser» for Ruter (med Starcom), samt gull i Pakningsdesign og bronse i Årets lansering for «Lev Vel» for Rema 1000 (laget sammen med Animasjonsdepartementet & Motion Blur).

DDB Oslo gikk heller ikke tomhendte hjem, med et gull og to sølv for NetCom-jobben «Mobilpant» (laget med Carat & iProspect). Den vant gull i Årets lansering og sølv i både Retailkonsepter og Kampanje kjeder. Byrået vant også bronse i Åpen klasse på vegne av Peugeot for jobben «Panorama» (med Making View/Starcom).

Tok stria ut av jula

Det var Llowbank (med Minsk) som tok den mest høythengende prisen i kategorien Retailkonsepter med jobben «Vi tar stria ut av jula» for Aker Brygge, en fysisk og faktisk butikk som representerte hele shoppingtilbudet til Aker Brygge på et og samme sted. Sølv i samme kategori gikk som nevnt til DDB og Netcom, mens det var Kitchen Reklamebyrå (med Red Media) som tok bronsen med «Ut av buret» for Sparebank 1, som handler om boliglån for unge.

Prisverdig service

Bring var til stede med sin Premieservice, der de tilbød prisvinnere å transportere pristrofeene trygt hjem. De var også der for å dele ut DM-prisen, som Bring gir til en retailer som beviselig har fått en smartere bruk av postkassen som reklamekanal. Gårsdagens vinner var Spar og mediebyrået Carat, som ved utstrakt bruk av kundedata samt eksterne kilder fant de mest lønnsomme områdene for DM-distribusjon.

Vinnerjobbene med valør i kategorien Kampanjer Kjeder er allerede nevt (henholdsvis IKEA, NetCom og IKEA), men to jobber nådde shortlist og bør også med: «Real Hot Dogs» av Starcom Norway (med SMFB og Eventpartner), samt «Kyllinggården» for Meny av Kitchen Reklamebyrå (med Carat).

Hvor i Norge står kuene?

SMFB tok to gull sammen med Trigger for IKEA, men også et gull alene: Kampanjen «Hvor i Norge står kuene» for Mondelez og Freia Melkesjokolade (laget med Illustratørene, Unfold & Vizeum) vant et av de to gullene som ble utdelt i Kampanjer leverandører (det andre gikk til Grilstad og McCann). Det ble også delt ut en bronse i kategorien og den gikk til Circus Reklamebyrå og Lindex for «#enraskdusj» for Batiste Dry Shampoo, en jobb som også fikk shortlist i Events.

Vipps, så vippset hele Norge

Ifølge eksperter var det en klassisk merkevaretabbe av DNB å lage et verb av Vipps. Det spørs om Retailjuryen er enig: Vizeum bidro med innsikt og strategi til POLs lansering av Vipps, betalingsappen til DNB som oppnådde 1 million nedlastninger i løpet av de fire første månedene. Torsdag kveld premierte Retailprisen Vizeum med gullet i kategorien Kampanjer tjenestetilbydere.

I kategori for Events gjenstår det å nevne Bronse til Trigger for Norwegian Taxi (laget med Bleed, Tangrystan og Fresh Thinking) for Norwegian, der det ble sendt taxier rundt i Norge med ulike destinasjoner, der de som praiet denne fikk dra på tur inkludert hotell og flyreise.

I kategori for pakningsdesign gjenstår det å nevne to sølvvinnere: Tangram Design fikk sølv for Revitaliseringen av Evergood kaffe, mens Dinamo fikk sølv for pakningsdesignet til Røyland Gård.

I Åpen klasse gjenstår det å nevne Hyper, som vant sølv for «Tilt» laget for Dagbladet, der byrået laget en hellet avisforside som var synlig i alle avisstativer i hele landet.

Penetrace-prisen, som premierer konvertering fra vurdering til faktisk kjøp, gikk til Elkjøp.

Ære være Varner

Varner mottok torsdag kveld Retailprisens Ærespris, med følgende begrunnelse.

«Fra en sped start i Thorvald Meyersgate i 1962 har årets vinner av Retailprisens Ærespris utviklet seg til et internasjonalt konsern med 1500 butikker og 11 000 medarbeidere fordelt på åtte land. På samme måte som ingen hjem i dette landet ikke har noe fra IKEA, er det vel knapt noen klesskap i Norge som ikke har et plagg fra dette konsernet. I tillegg kan mange av de ulike kjedene vise til marginer som overgår de aller fleste i bransjen. Det begynte med Frank, det fortsetter med Petter, Marius og Joakim. Etternavnet er det sikkert mange som har gjettet seg til, vi gratulerer Varner».