Julestemning i sanntid resulterte i Sølvtaggen

Anorak og Jimmy Royal laget historiens første måling av julestemning: Norsk Juleindeks for MatPrat. Det resulterte i Sølvtaggen for mars.

73018 b3994 original
«Norsk Juleindeks» for MatPrat vinner Sølvtaggen for mars.

Kunne det friste med en deilig juletallerken? Hele 8 av 10 nordmenn synes jula starter for tidlig, hvilket betyr at julens glade kampanjebudskap ofte kan komme på et ganske galt tidspunkt. For MatPrat er det ekstra viktig å ta tempen på julestemninga, ettersom de skal levere relevante oppskrifter hver eneste dag. Løsningen ble Norsk Juleindeks, en realtidsmåling av nordmenns julestemning basert på data fra en hel rekke felt. Jobben roses av juryen, som stikker av med Sølvtaggen for mars.

– Slike jobber vil vi ha! forteller juryelder Simen Øian Gjermundsen. – En virkelig gjennomdigital jobb som både er morsom og deilig nerdete. Vi elsker at statistikken er åpen og tilgjengelig, og at det lekes med tallene på kreative måter. Innholdsproduksjonen er av en annen verden, virkelig imponerende. Jobben er unik, relevant og gjør at Matprat står tydelig frem i en tid av året hvor man bombarderes med budskap. Bra jobba! avslutter jurylederen.

Det ble også delt ut poeng til følgende jobber:

Se casevideo til «Norsk Juleindeks» her.