Kinesisk reklamekampanje mot giftepress

– Vi er enslige, men ikke til overs, understreker de kinesiske kvinnene i den nyeste kampanjen til hudpleiemerket SK-II.

72754 f52af original
Fra filmen «Marrige Marked» fra hudpleiemerket SK-II.

Det kinesiske begrepet Sheng Nu betyr noe sånt som «restekvinne», og refererer til ugifte kvinner over 25 år. Nå tar SK-II «en Dove» for å bidra til å endre tolkningen av det nedlatende begrepet. Filmen er en del av #changedestiny-kampanjen som startet i fjor, en pågående global kampanje som skal inspirere kvinner til å ta ansvar for egen skjebne. I løpet av kampanjen har SK-II delt historiene til kvinner som har mestret utfordringer og brutt barrierer for å oppfylle sine drømmer og mål.

Nå lanserer de filmen «Marriage Market» som retter søkelyset på det konstante presset de kinesiske kvinnene er under til å gifte seg før de fyller 25 år. I tillegg til å ta opp kampen for kinesiske kvinners rett til å gifte seg når de selv ønsker, så ber SK-II om støtte fra hele verden for å bidra til å endre tolkningen av Sheng Nu-begrepet.

– Selv om jeg er alene, vil jeg være glad, selvsikker og leve et godt liv, sier Hu Ting i filmen.

– Å være selvstendig er en god livsstil, og det er dette livet jeg ønsker for meg selv, forteller Wang Xiao.

Se filmen under (skru på tekstingen nede i høyre hjørne).