Produktledelse på 1-2-3

Bygger du produktpalasser uten å følge opp? Hyper arrangerte i samarbeid med NOVA et frokostmøte om produktledelse, disrupsjon og gnomer.

73117 e23c5 original
Espen Sundve er Schibsteds produktdirektør for neste generasjon medieprodukter. Han var Key Note Speaker da Hyper arrangerte frokostmøte i samarbeid med NOVA fredag morgen. Foto © Hyper

I en «South Park»-episode reiser underbuksegnomene rundt i verden og stjeler underbukser. Våre helter Cartman, Kyle og Stan følger etter dem til gnomenes Corporate Head Quarters, og får vite forretningsplanen, som er:

  1. Stjele underbukser
  2. Vet ikke helt
  3. Profitt!

– Men hva er fase to? lurer småungene fra South Park. Det visste ingen.Ja, nei, hva kan gå feil med den planen? Ganske mye. Gnomene skulle hatt en produktleder.

Ny teknologi og nye brukervaner endrer spillereglene

Espen Sundve er Schibsteds produktdirektør for neste generasjon medieprodukter, og var Key Note Speaker da Hyper arrangerte frokostmøte i samarbeid med NOVA fredag morgen.

Under foredraget viste Sundve klipp fra «South Park» med underbuksegnomene, og salen lo. Men fokuset videre var ikke på underbuksehumor, derimot på viktigheten av god produktledelse. Altfor mange ser utvikling av digitale produkter som prosjekter som avsluttes ved lansering, og tar ikke høyde for vedlikehold og videreutvikling. Man bygger et flott palass, og så er man ferdig. Men sånn fungerer ikke den nye medievirkeligheten.

– Vi snakker mye om de disruptive endringene som skjer i mediebransjen, i alle bransjer egentlig. Driverne er produkter og brukere, derfor må organisasjoner endre seg etter de aksene, forklarer Sundve. – Selskaper som Tesla, AirBnB og Facebook har det til felles at de har CPO, Chief Product Officers, i toppledergruppen. Det viser hvor viktig produktledelse er for å lykkes, sa Sundve.

Et felt i vekst

Produktledelse er ikke så stort i Norge enda, men et felt i vekst. Frokostseminaret ble arrangert av Hyper og NOVA, for å sette søkelys på hvordan produktledelse kan være et viktig virkemiddel for å lykkes i et næringsliv preget av rask endringstakt og høye krav til digital transformasjon. Hyper leverer tjenester innen strategisk markedsføring kombinert med produkt- og forretningsutvikling. De siste årene har de satset bevisst på produktledelse, og vunnet flere priser for sitt arbeid innen innovasjon i produktutvikling. Teamleder Jeanett W. Schibbye i Hyper, mener det er helt nødvendig å heve kompetansen og bevisstheten rundt produktledelse for å lykkes med utvikling av nye tjenester og digitale produkter idag.

Hva skal til for å lykkes med produktledelse?

Sundve mener nøkkelord er gode, kryssfunksjonelle, autonome team, og god ledelse. Høres enkelt ut, men så enkelt er det selvsagt ikke.

– I Schibsted har vi et eget Change Office, og noen ganger føles det som det er det eneste konstante i organisasjonen, ler Sundve. For å utvikle gode, digitale produkter må du forstå samspillet mellom teknologi og brukere. Det handler om å koble sammen de ulike elementene, som innhold, koding, design og forstå at det er summen som er spennende.

For alle som ikke fikk med seg foredraget, her er noen oppsummerte tips:

  • Innsikt slår ideer men selvfølgelig ikke ideen om selve produktet
  • Forsøk å forstå problemet i dybden, ikke hopp til løsningen
  • Spør dere selv: Bør vi gjøre dette? Dere kan sikkert gjøre det, men bør dere?
  • Ha fokus på produktledelse
  • Gi teamet autonomi
  • Mål alt
  • Forsøke å finne en rytme, en heartbeat dere jobber etter: Review, kill, pivot, scale