Årets byrå kåres i dag

Den første Årets byrå-kåringen i Norge foregår i ettermiddag i Oslo Konserthus. Det er det svenske analysebyrået Regi og Dagens Næringsliv som står bak.

74446 7aa48 original
Ole Johan Sjaastad (DN), Robert Skölfman (Regi), Frank Jansen (DN), Benedikte Løvdal (KF), Caroline Tiala (Regi), Jan Morten Drange (ANFO), Tinna Gudmundsdottir (DN) og Tonje Gjerstad (Mediebyråforeningen). Foto: Adrian Nielsen/DN

Undersøkelsen, som har lange tradisjoner i Sverige, gransker hvor fornøyde kundene er med sine medie-, kommunikasjons- og reklamebyråer. Kreativt Forum, ANFO, Mediebyråforeningen og KOMM støtter alle opp om kåringen, som bygger på svarene til de faktiske kundene hos de ulike byråene.

– Det er ikke en ny kåring som er det viktigste. Det er å lage et verktøy som kan brukes til noe, sier Ole Johan Sjaastad, kommersiell direktør i DN, til egen avis.

Fem vinnere

Torsdag ettermiddag skal fem vinnere opp på scene i Oslo Konserthus: To mediebyråer, et PR-byrå, to reklamebyråer og et byrå som vinner i kategorien «Åpen klasse», ifølge DN.

Bakgrunnen er at Dagens Næringsliv ønsker å satse tyngre redaksjonelt på kommunikasjons- og reklamebransjen. Analysebyrået Regi har gjort en tilsvarende svensk undersøkelse i samarbeid med Dagens Industri siden 2005.

– I Norge er det stor etterspørsel etter innsikt med utgangspunkt i kommunikasjonskjøpernes perspektiv, og vi håper og tror at vi vil kunne tilføre disse perspektivene på det norske markedet, sier områdeleder i Regi, Caroline Tiala.

I det faglige programmet foregår det blant annet et Etterbørs-toppmøte med Monika Augustsson fra POL, Daniel Skjeldam fra Hurtigruten, Maria Aas-Eng fra RED Media Consulting og Preben Carlsen fra Trigger. Bjørn Eckblad fra DN Etterbørs leder debatten.