Årets byrå kåres i dag
Den første Årets byrå-kåringen i Norge foregår i ettermiddag i Oslo Konserthus. Det er det svenske analysebyrået Regi og Dagens Næringsliv som står bak.
Undersøkelsen, som har lange tradisjoner i Sverige, gransker hvor fornøyde kundene er med sine medie-, kommunikasjons- og reklamebyråer. Kreativt Forum, ANFO, Mediebyråforeningen og KOMM støtter alle opp om kåringen, som bygger på svarene til de faktiske kundene hos de ulike byråene.
– Det er ikke en ny kåring som er det viktigste. Det er å lage et verktøy som kan brukes til noe, sier Ole Johan Sjaastad, kommersiell direktør i DN, til egen avis.
Fem vinnere
Torsdag ettermiddag skal fem vinnere opp på scene i Oslo Konserthus: To mediebyråer, et PR-byrå, to reklamebyråer og et byrå som vinner i kategorien «Åpen klasse», ifølge DN.
Bakgrunnen er at Dagens Næringsliv ønsker å satse tyngre redaksjonelt på kommunikasjons- og reklamebransjen. Analysebyrået Regi har gjort en tilsvarende svensk undersøkelse i samarbeid med Dagens Industri siden 2005.
– I Norge er det stor etterspørsel etter innsikt med utgangspunkt i kommunikasjonskjøpernes perspektiv, og vi håper og tror at vi vil kunne tilføre disse perspektivene på det norske markedet, sier områdeleder i Regi, Caroline Tiala.
I det faglige programmet foregår det blant annet et Etterbørs-toppmøte med Monika Augustsson fra POL, Daniel Skjeldam fra Hurtigruten, Maria Aas-Eng fra RED Media Consulting og Preben Carlsen fra Trigger. Bjørn Eckblad fra DN Etterbørs leder debatten.