Instagram i ny drakt

En forenklet kameralogo, nytt grensesnitt og et sett nye ikoner skal gjenspeile hva Instagram har vokst til å bli i løpet av sine fem år.

74116 2e45a original
74122 d7c62 original
74125 7bf18 original

Den sosiale foto-delingstjenesten Instagram har oppdatert ikoner og app-design for sin hoved-app, samt utviklet et ensrettet sett med ikoner for videoappen Boomerang, time-lapse appen Hyperlapse og redigeringsverktøyet Layout. Samtidig er grensesnittet forenklet og gjort mer ensartet, ifølge en melding fra Facebook PR Nordics.

Da Instagram ble lansert var det primært en mobilapp for å redigere og dele bilder. Fem år senere er det blitt et globalt felleskap.

– Vi har blitt inspirert av måten nettsamfunnet har vokst og endret seg, og vi ville lage noe som gjenspeiler hvor pulserende og mangfoldig historiefortellingen som foregår på Instagram har blitt, sier Instagram i meldingen.

– Det forenklede designet gjør at du fokuserer mer på fotoene og videoene uten å endre hvordan du navigerer appen, fortsetter de.

Instagrams designsjef Ian Spalter går mer i dybden på overhalingen i et blogginnlegg på Medium, som du kan lese her.