Nyborg og Kongsvold vant Gulltusjen

Johanne Nyborg (22) og Tori Marie Kongsvold (25) gikk helt til topps i årets utgave av Gulltusjen. Teamet fra Westerdals Oslo ACT vant i sterk konkurranse med 59 andre team og totalt 120 deltakere.

73972 92492 original
Tori Marie Kongsvold og Johanne Nyborg vant årets utgave av annonsekonkurransen Gulltusjen, arrangert av Amedia Marked.
73975 96508 original

Gulltusjen (tidligere Best Y.E.T.) er en idékonkurranse for alle student- og kreatørteam under 30 år. Teamene består av to personer der hjelpemidlene der begrenset til tusj og papir, siden konkurransen fokuserer på papirannonsen.

– Vi la ekstra godt merke til noe TINE sa i briefen: at man ofte spiser Rislunsj med begge hender og dermed legger fra seg telefonen. Det som fikk oss til å velge «Rislunsjmodus» var at ideen er mer et konsept enn en enkeltidé, sier Johanne Nyborg.

– Vi synes det er helt sinnssykt. Vi har jo pratet om hvor gøy det hadde vært å få dra til Cannes, men vi hadde ikke forventet å vinne hele greia, sier Tori Marie Kongsvold.

Den kreative idékonkurransen i regi av Amedia Marked ble arrangert onsdag 27. april. På andreplass kom nok et team fra Westerdals, nemlig Kristine Alsaker og Malin Bjørhovde.

På plass nummer tre kom et team fra reklamebyrået Naug & Venner: Kariann Langeland og Martine Skjekkeland.

«Enkelt og genialt»

Vinnerbidraget til Nyborg og Kongsvold var laget rundt et arrangert case med «Rislunsj for TINE».

Juryen skriver følgende om vinnerbidraget: «Briefen om å lage en annonse for Rislunsj med målsetning om økt penetrasjon og tydeligere posisjonering førte til mange gode leveranser fra deltakerne. Vinnerbidraget fra Nyborg og Kongsvold er like enkelt som det er genialt med en stoppeffekt som treffer målgruppen. Vinnerarbeidet er så visuelt tydelig i sin symbolbruk at teksten nesten blir overflødig. Så enkelt, elegant og intuitivt».

– Vi er veldig fornøyde med deltakelsen og enda mer imponert over den kvaliteten som teamene leverte. Vinnerbidraget var enkelt og tydelig samtidig som det leverte svært godt på innsikten til merket og ønsket posisjon, sier leder for produkt, marked og analyse, Marie Sundling, som også var jurymedlem.

Premien er en studietur til Cannes i juni under Cannes Lions.

– Johanne Nyborg og Tori Marie Kongsvold kan bare begynne å glede seg til studieturen til Cannes om en drøy måned. Her vil de få enda mer kreativt påfyll, sier Sundling.

I fjor var det Mads Rønold og Christopher Køltzow fra Saatchi & Saatchi som gikk helt til topps i Gulltusjen.

Juryen besto av følgende: kreatør Øistein Markus Holm fra Anorak, kreatør Alexander Gjersøe fra SMFB, kreatør Kim Gothard Taanevig fra Hyper og Marie Sundling fra Amedia Salg og Marked.