Sølvmikken til McDonald’s

DDB Oslo, Sagveien Resort og McDonald’s fikk hjelp av astrofysiker Stephen Hawking (eller noen med liknende datastemme) til å vinne Sølvmikken for april.

74299 5d8ff original
Den virkelige Stephen Hawking gjør antakeligvis ikke McDonald’s-reklame, men han har stilt opp i The Simpsons hele fire ganger. Her fra episoden «Elementary School Musical» (2010).

Den britiske fysikeren, matematikeren og geniklumpen Stephen Hawking har viet livet til å søke svar på de virkelig store spørsmålene. Men selv ikke han klarer å fatte hvordan McDonald’s kan prise Chicken Cajun-burgerne sine så rimelig, noe vi får demonstrert gjennom knippe spotter fra DDB Oslo og Sagveien Resort, titulert «The Universe», «Life», «The Answer» og «Dark Matter».

Juryen fikk stjerner i øynene:

– Dette er lysår unna universell radioreklame, men å la verdens smarteste mann slite med å forstå hvordan den nye kyllingburgeren kan være så billig og god, blir både smart og fin radio. Spottene lander dermed trygt som en SpaceX på førsteplassen for april måned!

  • Byrå: DDB Oslo
  • Kreativt team: Joachim Bjørndahl og Joachim Haug
  • Prosjektleder: Lena Engh
  • Produksjonsselskap: Sagveien Resort

Veldig, veldig tøff

Voicen til Fridtjov Såheim gjør seg nok en gang høy og mørk i den aktuelle kampanjen fra Sølvmikk-stayeren Blåkläder. Oppgaven til Både Og er stadig å poengtere hvor tøft og slitesterkt Blåkläder-arbeidstøyet er, denne gangen gjennom en slags antropomorfistisk øvelse der øl og sau tillegges beinharde egenskaper

Juryens kommentar:

– Blåkläder er stadig det tøffeste arbeidstøyet på markedet, mye takket være en bunnsolid gammel traver av et radiokonsept. Juryen lar seg imponere over at det stadig er mer saft igjen i sitronen, og gratulerer med nok en fin plassering i Sølvmikken!

  • Byrå: Både Og Radiobyrå
  • Kreativt team: Christoffer Vighals Smedaas, Eskil Paus og Joachim Sandvik
  • Konsulent: Ola-Per Ekblom
  • Prosjektleder: Elisabeth Andonov
  • Produksjonsselskap: Både Og Radiobyrå

Tett på flis

Hvordan høres «flis» på dialekt? På helium? I skjærgården på Sørlandet? Svarene finner du i det Norge Rundt/Reiseradioen-aktige kampanjekonseptet «Tett på flis» fra Futatsu og Sagveien Resort, som tar tredjeplassen i Sølvmikken for april.

– Flisekompaniet fortsetter sin sjarmerende Norge rundt-reise på radio, og denne gang holder innslagene til en finfin tredjeplass, forteller juryen.

  • Byrå: Futatsu Industries
  • Kreativt team: Sigurd Solberg og Kristoffer Reppen
  • Prosjektleder: Lena Solbakken Johnsen
  • Produksjonsselskap: Sagveien Resort
  • Kunde: Flisekompaniet

Hør månedens og tidligere vinnere på gullmikken.no.