VG vant mediemarkedsføringspris

VG vant gull i INMA Awards med filmen laget i forbindelse med 70-årsjubileet. INMA er en internasjonal konkurranse for de beste markedsføringsaktivitetene i mediebransjen.

74722 38958 original

INMA Awards er en internasjonal konkurranse for de beste markedsføringsaktiviteter innen mediebransjen.

VG slo ut store mediehus som Wall Street Journal, Aftonbladet og The Independent i filmkategorien med kampanjen «VG 70 år», som viser et tilbakeblikk på de siste 70 års store hendelser innenfor sport, underholdning og nyheter. Samtidig viser den hvilken rolle VG har hatt i å holde folk oppdatert.

Camilla Grund, tidligere markedssjef i VG, forteller at det var nærliggende å lage en kavalkade av det som har skjedd i verden siden 1945, men at det var viktig å sette det i en VG-sammenheng.

– Derfor har vi latt et knippe av menneskene som har vært med på å bygge VG, representere viktige hendelser de selv har opplevd. Resultatet er 70 år komprimert ned til to minutter, sier Grund.

Reklamefilmen var ett av flere tiltak i forbindelse med markeringen av 70-årsjubileet. I tillegg ble det lansert en interaktiv historiefortelling som lar deg se historiene bak hendelsene, fortalt av menneskene i filmen. Mange av VGs historiske forsider var også sentrale i markeringen.

Filmen ble laget av Saatchi & Saatchi og produsert av IceCube.

I samme konkurranse fikk VG også tredjeplass for Best Use of Data Analytics, mens VGTV vant førsteplass i Best Use of Social Media for sin dekning av Justin Bieber.