Øya får ny designer

Are Kleivan takker av etter elleve års tjeneste som fast designer for Øya-festivalen. Neste års profil er under utvikling av Erland Gyllensten Banggren.

78542 f2524 original
Are Kleivans Øya-plakater 2006-2013.

Fra 2006 til 2016 har Are Kleivan fra Metric Design stått bak Øya-profilen. Når de første artistene slippes til neste utgave av Øya litt senere i høst, er det nykomlingen Erland Gyllensten Banggren som har utformet profilen. Ifølge Øya kan Banggren fremdeles trygt plasseres i kategorien «ung og lovende», men det skorter ikke på relevant erfaring. I tillegg til å ha vært art director for D2, Smug og Aftenposten K, har han designet for kunder som Blå, Jaeger, Universal Music, Warner Music, og mange flere.

Han er heller ikke fremmed for Øyafestivalen, der han har visuelt ansvar for Fan Fanzine i årene 2009-2011, og han har designet alle fem sjutommerne i serien som festivalen har gitt ut sammen med Music Norway og britiske Rough Trade. Han har også vært assistent og avlater til Kleivan på Øya-prosjekter.

Foreløpig er det kun logo som er klar. I tråd med festivalens miljøprofil, og da særlig ønsket om å ikke produsere nytt materiell som scenebannere og skilter hvert eneste år, vil logoen fungere tildels uavhengig av og lengre enn resten av det visuelle uttrykket. Omtrent en måned vil det ta før festivalen er rede til å avduke den nye visuelle profilen, ny hjemmeside og app.

Finn ut mer om Gyllensten Banggren på hans hjemmeside.