Svak nedgang i reklameomsetningen

Mediebyråenes reklameomsetning er 63 millioner lavere (0.8 prosent) ved utgangen av oktober enn på samme tid i fjor.

80091 3af99 original

Mediebyråforeningens medlemmer hadde ved utgangen av oktober formidlet reklame for 7,56 milliarder kroner, mot 7,62 milliarder kroner på samme tidspunkt i 2015. Nedgangen er 63 millioner kroner, eller 0,8 prosent, sammenlignet med året før.

Opp for nett og TV

Kategorien Internettreklame tok et svært jafs av kaka, og har økt med 9,6 prosent. Til sammen står internettreklame for 32,1 prosent av reklamekronene som ble formidlet av byråene. Nettreklame representerer en omsetning på 2,43 milliarder kroner hittil i år, ifølge Mediebarometeret per oktober 2016.

Kategorien fordeler seg på Display, kjøpt manuelt, som nå representerer 28 prosent, og Programmatisk/nettverk med 24 prosent, Søk med 15 prosent, Sosiale medier 16 prosent, Mobil/tablet på 9 prosent, og Video 8 prosent.

Omsetningen av TV-reklame ligger tre prosent over 2015, og er kommet opp i 2,939 milliarder kroner ved utgangen av oktober, en økning på 86 millioner kroner.