– Visuell kommunikasjon tar helt av

Nicola Mendelsohn har blitt kalt «den mektigste kvinnen innen britisk tech-industri» og hun er Facebooks mest høytstående ansatte utenfor USA. I forrige uke var hun i Norge for å snakke om visuell kommunikasjon og hvordan vi nordmenn viser vei med vår utstrakte mobilbruk.

79797 33e4e original
Visuell kommunikasjon på steinaldernivå. Fra Cueva de las Manos (Grotten med hendene) i Santa Cruz-provinsen i Argentina.

Det er ingen nyhet at forholdet vårt til mobilen har forandret seg de siste åra. Heller ikke konseptet «Mobil først». Men måten vi bruker mobilen til å kommunisere på er i rask endring. På bakgrunn av våre 4,1 tilkoblede enheter per husholdning, og et forholdsvis teknisk avansert og nytenkende norsk marked, foretok Facebook i samarbeid med Norstat en undersøkelse spesielt for Norge: For måten vi kommuniserer med hverandre visuelt på har tatt helt av, ifølge Nicola Mendelsohn, som er visepresident for Facebook i Europa, Afrika og Midt-Østen(EMEA).

Vice President EMEA i Facebook, Nicola Mendelsohn.

Mendelsohn var i Oslo i forrige uke for å holde en konferanse om temaet «Visual First», og vi traff henne på The Thief for en prat.

Hun har fra tidligere 20 års erfaring fra reklamebransjen, og var i forrige uke i Oslo for å snakke med likesinnede mennesker om hvordan vi i økende grad kommuniserer ved bruk av visuelle elementer som video, emoji, gif’er med mer.

– Fremtiden er mobil, fortiden er mobil. Den forandringen har hendt. Og vi ser at folk, spesielt her i Norge, ønsker å kommunisere mer visuelt. Så vi gjorde en undersøkelse spesielt for Norge, og funnene er fascinerende, forteller hun.

Man ser denne lille skjermen, men det er ingenting som er lite med mobil. De største ideene er på mobil og bør være på mobil først.

Ifølge Mendelsohn skjedde det et skifte i måten vi begynte å kommunisere mer visuelt på for tre-fire år siden, men den store forandringen skjedde i 2014 med «ALS Ice bucket challenge». For millioner av mennesker rundt om i verden var dette første gang de opplevde hvor enkelt det var å laste opp video til Facebook. Det endret forventningene til hva man ønsket å se i nyhetsoppdateringen sin.

Nordmenn bruker tre timer på mobilen daglig

Folk ser og deler 100 millioner timer videoer daglig. Det er ifølge Mendelsohn tre ganger mer enn i fjor. Den samme drastiske økningen ser man også på Instagram, der det har vært en 150 prosents økning det siste halve året.

– Både Facebook og Instagram har hatt en ekstraordinær vekst, og viser hvordan folk ser og deler video. Hvis du vil nå ut til folk i dag, må du være på mobil, og video er det folk ser på, sier Mendelsohn.

Hva er grunnen til at vi i større og større grad velger å bruke visuelle elementer i kommunikasjonen vår?

– Det er den kjappeste måten å kommunisere og uttrykke seg på. Du kan si så mye mer, mye raskere. Bilder og video tillater deg også å være mer uttrykksfull. Og får deg til å stoppe opp i din vanlige tralt. Instinktivt er vi alle historiefortellere. Foto og video hjelper oss å navigere i en hektisk hverdag, hvor alle kjemper om oppmerksomheten.

Hva har dette å si for våre lesere?

– Vil man nå frem til mennesker på vegne av en annonsør må man kjenne adferden deres. Folk er på mobilen først. Og de ligger foran oss. I Norge bruker den gjennomsnittlige nordmann rundt tre timer på mobilen sin daglig. Og dersom man ser på annonsekronene, globalt, så er det kun 1 av 10 mediedollar som blir brukt på mobilmarkedsføring.

– Man ser denne lille skjermen, men det er ingenting som er lite med mobil. De største ideene er på mobil og bør være på mobil først. Så det er her du kan knytte kontakt med forbrukeren når det betyr noe for dem, avslutter hun.

Generelle tall:

  • 9,5 milliard bildedelinger på Messenger hver måned
  • 95 milliarder bilder og videoer deles på Instagram hver dag
  • 30 milliarder videoer deles månedlig på WhatsApp
  • 100 millioner timer av video blir sett på Facebook hver eneste dag.

Tall spesielt for Norge:

  • 3 av 4 nordmenn har en godt innarbeidet vane med å kommunisere visuelt
  • Kvinner kommuniserer visuelt 1,3 ganger mer enn menn
  • Nesten 1 av 4 foretrekker å kommunisere følelser visuelt, foran tekstmeldinger eller å ringe
  • Selv i målgruppen av mennesker over 60 år, bruker majoriteten bilder fremfor ord fordi et bilde sier mer enn ord
  • Folk bruker visuell kommunikasjon for det er enkelt, lettvint og gøy