JCP vant grønn rekrutteringspitch

JCP gikk til topps da McDonald’s, Felleskjøpet Agri og Norges Bygdeungdomslag nylig gjennomførte byråpitch for rekrutteringskampanjene «Grønn utdanning» og «Årets Unge Bonde».

81876 9fcab original
Fra venstre: Erik Lodding (McD), Hanne Lauritzen (FK A), Rikke Voll (JCP), Torstein Klev (NBU)

Prosjektene, som har til hensikt å øke stoltheten og rekrutteringen til det norske landbruket, har de siste syv årene vært et fellesprosjekt mellom McDonald’s, Felleskjøpet og Norges Bygdeungdomslag.

– Vi gjennomførte pitchen fordi vi ønsket et nytt blikk på en kampanje som har gått over flere år og som er veldig viktig for alle involverte parter. Nivået på alle byråene var veldig høyt, men JCP klarte å blande et meget solid innsiktsarbeid med en leken og kreativ strategisk tilnærming som vi falt for, sier Erik Lødding, kommunikasjonssjef i McDonald’s Norge AS.

Vil videreutvikle rekrutteringssuksess

Da kampanjen startet i 2010 opplevde rekrutteringen til landbruket en nedadgående trend, og det ble ofte tegnet et dystert bilde av en fremtid i landbruket. Dette ønsket aktørene bak å gjøre noe med.

– Prosjektet har bidratt til å øke søkertallene til grønne utdanninger. Samtidig er landbruket i stor utvikling og vi må hele tiden sørge for at vår kampanje matcher denne utviklingen. Den retningen som ble presentert i pitchen tror vi kan ta rekrutteringsarbeidet til nye høyder, sier Hanne Lauritzen, kommunikasjonssjef i Felleskjøpet Agri.

Stor utfordring

JCP stilte med sitt PR-byrå JCPR i pitchen. Byrået vant før jul gull i både Gullkorn og European Excellence Awards.

– Vi er en underdog i PR-bransjen, så for oss å vinne en så prestisjetung pitch som dette er veldig stort. Ved å jobbe med rekruttering til landbruket bidrar vi til å løse en av samfunnets store utfordringer, nemlig hvordan fremtidens Norge skal få nok mat til alle. Det er en utfordring vi angriper med både iver og ydmykhet, sier Henrik Juel Teige, daglig leder i JCPR.

Levende bygder

Norges Bygdeungdomslag var, sammen med McDonald’s, grunnleggeren av kampanjen før Felleskjøpet kom med på laget i 2012.

– Vi er opptatt av at det skal være levende bygder i Norge, og at unge mennesker skal få øynene opp for de store karrieremulighetene som finnes innen landbruket. Det ser vi frem til å jobbe videre med, sier Tora Voll Dombu, leder av Norges Bygdeungdomslag.