Russere invaderer reklamenorge

Det russiske reklamebyrået Miguelivanov.com har nylig sluppet en stor kampanje der Oslo er stand-in for Moskva. Det var Sheriff med regiteamet Nic & Sune som sto bak produksjonen.

81765 ec309 original
81768 a6fb2 original
81771 ac69f original
St. Hanshaugen, midt i Moskva.
81774 20a3c original
Bakomfilm.

Produksjonsselskapet Sheriff, med regiduoen Nic & Sune i spissen, skøt i oktober en svær reklamefilm-kampanje for Cian.ru (Russiske Finn.no), myntet på det russiske markedet.

– Kampanjen besto av tre filmer, hvor vi blant annet i den ene filmen, med hjelp av Gimpville, bygget opp Moskva i flere scener. Men norske øyne vil nok kjenne igjen flere av åstedene, forteller Sheriff-produsent Eivind Sæther.

Blant annet dukker Festplassen på St. Hanshaugen opp i åpningsscenen av den første filmen.

– Prosjektet ble gjennomført i løpet av 10 hektiske dager i oktober, med full fres fra morgen til kveld, fortsetter Sæther.

– Det var flere norske produksjonsselskaper som sto på sammen med oss, og som hadde inndratt helgepermen i perioden: Gimpville, Hocus Focus, Storyline samt mange frilansere.

Byrået Miguelivanov.com består av avhoppere fra BBDO Moskva, og jobber i dag med flere kjente russiske annonsører. De kommer tilbake til Norge og Sheriff i slutten av januar for å skyte et nytt prosjekt for annen kunde, da med Andreas Frølich i registolen.

Stoler på Nic & Sune

Vi spurte Dasha Sherstobitova, kreativ leder i Miguelivanov.com, om hvorfor byrået valgte å legge innspillingen til Norge.

– Fordi det var den første anbefalingen fra Nic & Sune. Vi har skutt to kampanjer med dem i LA, totalt 20 reklamefilmer over en toårs periode. Begge kampanjene var suksesser i det russiske markedet, så vi hadde ingen grunn til å tvile på at de hadde rett.

Norske priser var et forventet hinder, men ikke uoverkommelig, skulle det vise seg.

– Til å begynne med var kunden alvorlig bekymret over budsjettet, siden Norge er ansett som et høykostland. Men tilbudet fra Sheriff var uansett mer konkurransedyktig enn det flere lokale produksjonsselskaper i Moskva kunne tilby. Dette er ganske utrolig, og jeg håper at vi en dag får skjenket produsentene hos Sheriff så fulle at de avslører hemmeligheten, spøker Sherstobitova.

Sjarmert av franske fjes

– Vi har høye krav, men arbeidsprosessen i Oslo var betryggende og effektiv. Vi møtte profesjonelle og supervennlige folk. Det er alltid menneskene som utgjør det lille ekstra, og det er dem du vil tilbake og jobbe med ved senere anledninger, forteller hun.

Noen praktiske problemer oppsto, slik det alltid gjør. Men det var bare to av betydning.

– Kvinnelige skuespillere og vinduer. Nordmenn ser rett og slett for norske ut, og russiske vinduer er konstruert på annen måte enn norske.

Problemet med nordmenns norske utseende ble løst ved å fly over halve rollebesetningen fra Paris.

– Dette var en viktig beslutning, siden russere elsker fransk utseende. Lange franske neser og romantiske blikk blir oppfattet som sjarmerende, uansett hvor vakker eller stygg personen er i klassisk forstand, forteller Sherstobitova.

– Nic & Sune er veldig dyktige på instruksjon av skuespillerne. Du tror på mimikken og handlingene, og ingenting føles iscenesatt. Det var også de som på briljant vis tilførte kjærlighetsaspektet. Opprinnelig handlet disse historiene om par som er irriterte på hverandre på grunn av dårlige boforhold.

Oslo som Moskva

Lille Oslo har ikke Moskvas enorme omfang, dermed måtte Gimpville trå til med 3D-animasjon for å lage Moskva-nybygg i bakgrunnen, og teamet fra Miguelivanov.com ble imponert over effektiviteten.

– Vi lærte at magi kan oppstå iløpet av kun et par timer! Vi ble veldig lettet, fordi når vi tidligere har jobbet med 3D i USA, Nederland og Russland, så har det alltid oppstått noe krøll som tar dagevis, noen ganger ukevis å rette opp.

Ifølge den kreative lederen har kampanjen blitt godt mottatt i hjemlandet.

– Vi har begynt å få tilbakemeldinger fra både reklamebransjen og vanlig publikum i Moskva, og kort fortalt så er alle begeistret over resultatet. Det hevdes at disse filmene er de beste som CIAN noensinne har laget, også de som ble skutt i Hollywood. Det er ikke Cannes-materiale, det var heller aldri tanken bak da vi skrev manus, men de både motiverer og beveger folk, og det tror jeg vi i stor grad kan takke produksjonen for.

Og nå har dere valgt å komme tilbake til Oslo og Sheriff for å skyte en kampanje for en annen kunde.

– V har lyst til å treffe dem igjen! Men det er også for kunne å se magien oppstå på settet, for det skjer svært sjelden i vår verden av tall, strategier og manusvaskede ord, avslutter Sherstobitova.

St. Hanshaugen, midt i Moskva.

Bakomfilm.