Beste norske året noensinne i D&AD

Det er bare tredje gang et norsk arbeid vinner Yellow Pencil, og den går til POLs «Enter Sandbox» for Audi. Av elleve norske D&AD-blyanter er én Yellow, to Graphite og resten Wood.

84832 b41b7 original
Glade svensker: INGO Stockholm mottok D&ADs Black Pencil for »The Swedish Number».

I går kveld gikk den prestisjetunge utdelingen D&AD Awards av stabelen. D&AD blir ansett som den strengeste og meste prestisjefylte konkurransen av bransjen, og mange mener det er vanskeligere å vinne gull der enn i Cannes.

Prisene som deles ut er Wood (bronse) Graphite (Sølv) Yellow (Gull) og Black (Grand Prix).

Det er POL som stikker av med den eneste blyanten av Yellow-valør, og det er bejublede «Enter Sandbox» for Audi som er årsak til hederen. I tillegg til sin gule blyant for Audi, vant POL også en Wood Pencil for «25kvm Syria» for TV-aksjonen/IKEA, samme jobben som nylig vant en Webby.

Det ble også delt ut to Graphite Pencils. Mottakerne er Bielke&Yang som vant med sin identitet for Helseutvalget, og Heydays for logoen til Oslo Bysykkel. Heydays mottok også en Wood Pencil for den visuelle identiteten til Oslo Bysykkel.

TRY stikker av med hele fem Wood-blyanter: Fire til «The Reversed Trailer» for Volkswagen og en til «Brad is Single» for Norwegian.

Også Metric Design vinner en Wood Pencil for den visuelle identiteten til Sentralen.

Norge har tidligere bare vunnet to Yellow Pencils siden 1999, og det var Carl’s Cars for magasindesign og DDBs «Train» for Hydro.

Black Pencil til «The Swedish Number»

Bare fem Black Pencil-priser ble delt ut, altså Grand Prix-status: