POL og westerdøl nominert til ADC

«25m2 Syria» av POL for NRK TV-aksjonen og studentarbeidet «A 300 Page Poster» av William Stormdal er begge nominert til prestisjetunge ADC 96th Annual Awards.

84684 14d1d original

For første gang i sin nær 100 år gamle historie forhåndsannonseres finalistene i ADC, og det er nærliggende å tro at nyvinningen er et utslag av fjorårets sammenslåing av ADC (Art Directors Club) og The One Club, som nå lyder navnet The One Club for Creativity (TOCC), paraplyorganisasjon for The One Show, ADC Awards, Young Guns, Creative Week og One Screen, blant annet.

Et stykke Syria på IKEA

Som eneste norske byrå er POL på listen over de som er nominert med arbeider i årets konkurranse, og det gjelder «25m2 Syria» for TV-aksjonen, stuntet på IKEA på Slependen hvor de lagde en replika av en ekte, krigsherjet leilighet fra utkanten av Damaskus. Jobben har allerede mottatt priser i både Eurobest og Epica, og i ADC er den nominert i kategorien POP-UP, Stunts / Guerrilla.

300 sider lang plakat

William Stormdal er representert med det eneste norske studentarbeidet i ADC, og jobben det handler om er «A 300 Page Poster», som ble laget da designeren gikk på Westerdals Oslo ACT. Han jobber i dag som designer i Bleed.

Det er 467 finalister fra 29 land i årets konkurranse, som opererer med kategoriene Advertising, Design, Motion, Integrated, Digital og Student.

Det er «A Field Trip to Mars» av McCann New York for Lockheed Martin som stakk av med flest nominasjoner, hele 12 stykker. Samme jobb var også den mest premierte under fjorårets Cannes Lions. Et annet tungt nominert arbeid er «Pepsi Light - Iconic Moments» av BBDO Dusseldorf, med syv nominasjoner.

Prisene i ADC blir delt ut under Creative Week, som foregår i New York 8.-12. mai.