Toyota og Specsavers til topps

Sølvmikkene for juni og juli er kåret. Det er Saatchi & Saatchi og Heisholt Inc som står bak sommermånedenes vinnerjobber, der Toyota gikk av med seieren i juni og Specsavers i juli.

85899 2a1db original
Bassrekka i Stavanger Symfoniorkester. Foto: Emilie Ashley

Vinnerkampanjen i juni for Toyota er en fortsettelse av kampanjen Saatchi & Saatchi (fra i dag kjent som Per Høj) vant bronse for i Sølvmikken i oktober 2016.

I den første spotten hører vi tilsynelatende en orkesterøvelse, der dirigenten roper opp de forskjellige instrumengruppene (strykerrekka, brass, treblåsere, slagverk), men egentlig viser det seg at det handler om å sjaue instrumenter inn i en Toyota Proace Lang, som er så romslig at den har plass til et helt symfoniorkester.

Juryen begrunner vinnerjobben slik: «Glade, uthvilte og med saltvannsskyllede ører, samlet juryen seg igjen etter sommerferien for å høre bidragene for juni måned. Blant flere fine spotter var det til slutt Toyota Proace Lang som kjørte inn til førsteplass. I bagasjerommet hadde vinnerspotten med seg en godt fortalt historie, en fin produksjon og mange ulike instrumenter. Vi gratulerer!»

Hør spottene her: «Orkester», «Flygel».

  • 1. plass: Toyota
  • Byrå: Saatchi & Saatchi
  • Kreativt team: Linus Hjellström og Mads Rønold
  • Konsulent: Sverre Midttun
  • Prosjektleder: Magnhild Foldøy
  • Produksjonsselskap: Både Og Radiobyrå

Sterke historier om uforløst rabatt

Reklame for forsikring er pr. definisjon kjedelig, men med dyster musikk og gravalvorlig fortellerstemme tar Morgenstern et parodisk blikk på materien. Juryen utbroderer: «På andreplass finner vi et knippe spotter som gir oss fire skeive og morsomme skråblikk på den nye folkesykdommen: Uforløst rabatt. Fine manus og stødig produksjon sørger for at disse spottene evner å gjøre noe lite og ukjent til noe større og potensielt viktig for radiolytterne. Slikt ble det sølv av denne måneden.»

Hør spottene her: «Sterk historie», «Ekspert», «Sjekk på direkten», «Livet etter uforløst rabatt».

  • Byrå: Morgenstern
  • Kreativt team: Bjørnar Buxrud og Torkil Jarnholt
  • Prosjektleder: Mona Larsen
  • Produksjonsselskap: Sagveien Resort

Alt du ikke trenger en megler til

En eplekjekk sleskis av en meglertype er hovedpersonen i Anoraks nye kampanje fra PROPR, boligformidlingstjenesten som dropper megleren og hjelper deg med å selge boligen selv. Juryen har følgende begrunnelse: «PROPRs liste over ting du ikke trenger en megler til blir stadig lengre, og juryen premierer denne månedens megler-harselas med en bronse.»

Hør spotten her: «Løpesko».

  • 3. plass: PROPR
  • Byrå: Anorak
  • Kreativt team: Pål Høyer-Andreassen og Magnus Høgeberg Hansen
  • Prosjektleder: Hanne Foss
  • Produksjonsselskap: Sagveien Resort

«Historisk» juli-vinner

Specsavers vant mai-sølvmikken med en kampanje med nasjonalt og historisk sus over seg, og i juli gikk Heisholt Inc nok en gang til topps i Sølvmikken med fortsettelsen av kampanjen. Juryen mener konseptet nærmest er uttømmelig: «I mai skrev juryen at vi gledet oss til fortsettelsen på den månedens førsteplass, og i juli kom den. Dermed stikker Specsavers nok en gang av med førsteplassen i Sølvmikken. Spottene holder et jevnt høyt nivå, og bredden i dem gjør at en like bred målgruppe nås. Heisholt viser at dette konseptet er utømmelig – her er det bare å velge å vrake i historiske tragedier som kan skylles dårlig syn.»

Hør spottene her: «Oceanea», «Harry Potter», «Alexandria».

  • 1. plass: Specsavers
  • Byrå: Heisholt Inc
  • Kreativt team: Erik Heisholt, Ingrid Torjesen (Sagveien Resort), Jesper Sundnes (Sagveien Resort) og Martin Tønnes Oftedal (Sagveien Resort)
  • Produksjonsselskap: Sagveien Resort

Godt, gammeldags naboskap

Futatsu står bak lanseringskampanjen for OBOS-appen Nabohjelp, som gjør det enklere å låne ting du trenger av naboene dine eller å spørre dem om hjelp. Juryen liker radiodramatiseringen av kampanjen litt ekstra godt: «Spottene for Nabohjelp er nesten like fine som Nabohjelp i seg selv er for OBOS. Juryen har sett kampanjen i andre flater, men liker den aller best på radio. Serien er morsom, tydelig og informativ – og hele sulamitten stikker dermed av med månedens andreplass!»

Hør spottene her: «Vanne blomster», «Undulat», «Sykkel», «Drill».

  • 2. plass: OBOS
  • Byrå: Futatsu Industries
  • Kreativt team: Sigurd Solberg & Kristoffer Reppen
  • Prosjektleder: Eva Storbråten
  • Produksjonsselskap: Sagveien Resort

TV på radio

Radiospottene for RiksTV av Hyper dramatiserer på effektivt vis at enkelte ting er bedre på TV enn radio. Juryen begrunner juli-bronsen slik: «Selv om mange faktisk liker å høre fotball på radio, liker juryen også reklamekonseptet «TV på radio» for RiksTV. Smilebånd dras på av disse korte, morsomme og velproduserte spottene, og konseptet er stort nok til å romme flere eksempler på ting som gjør seg bedre på TV enn radio.»

Hør spottene her: «Naturprogram», «Fotball».

  • 3. plass: RiksTV
  • Byrå: Hyper
  • Kreativt team: Ola Nielsen og Kristian Haukland
  • Prosjektleder: Jeanette Wilberg Schibbye
  • Produksjonsselskap: Sagveien Resort


Du kan også høre alle vinnerspottene på Gullmikken.no.