Fabel-lytterne økte med 250 prosent

Med hjelp fra Trigger har lydboktjenesten Fabel vekket lyttergleden hos mange nordmenn i juli og august.

86605 6b7e6 original
Bildene i saken er hentet fra Fabels sommerkampanje
86606 acaa6 original

– Dette overgikk alle forventninger, og beviser at det er stor interesse for god, norsk litteratur også i lydbokformat, sier forlagssjef i Lydbokforlaget, Ann-Kristin Vasseljen.

Fabel, som er en abonnementstjeneste, ble lansert i februar 2017, og gir lytterne muligheten til å lytte til så mange lydbøker de ønsker for en fast månedspris. Målet med sommerkampanjen var å øke med dobbelt så mange nye abonnenter i løpet av sommeren, men ifølge Fabel økte kampanjetiltakene fra Trigger lyttermassen med 250 prosent.

– Sommeren er høytid for lydboklytting og vi hadde derfor satt oss ambisiøse mål. Forventningene til sommerens tiltak var derfor høye. Vi valgte å jobbe med Trigger fordi vi ønsket en langsiktig partner til hele prosessen, fra posisjoneringsstrategi til operative planer, forteller Vasseljen.

Uforløst potensial

Blant de mest populære forfatterne i Fabels arkiv er i Jo Nesbø, Tom Egeland, Maja Lunde og Jussi Adler-Olsen. Fabel og Trigger mener det ligger et uforløst potensial i litteratur tilpasset lytteformatet.

– Vi digger den klassiske lydboka, men synes samtidig det er spennende å tenke på hva litteratur kan være når vi tar utgangspunkt i teknologien til Fabel. Til nå har vi bare skrapt litt på overflaten, men mulighetene er mange, sier strategisk rådgiver i Trigger, Markus Eckbo Endresen.

Nye samarbeid

I sommer har det vært mest fokus på utvikling av ny merkevareplattform, samt målrettet kommunikasjon for å verve nye brukere. Etablering av ambassadører og et innholdsløp for sosiale medier sammen med Det Andre Teateret har vært blant tiltakene.

Samarbeidet med Trigger fortsetter utover høsten, med fokus på produktutvikling og brukeropplevelser.

– Vi har satt oss ambisiøse mål for resten av året også. Det er sterk konkurranse i strømmemarkedet, men med veldig attraktivt innhold og en spennende ny merkevareplattform skal Fabel fortsatt vokse i et marked sterkt preget av digitalisering, sier forlagssjefen.

Fabel eies av Lydbokforlaget AS, som er Norges eldste utgiver av lydbøker.