Sølvmikken til Naug & Ali

Naug & Venner vinner august-Sølvfisken på vegne av Ali Kaffe med sin «Støttegruppa for B-mennesker»-kampanje.

86517 f39d4 original
Skjermbilde fra «informasjonsfilmen» til Støttegruppa for B-mennesker.

Naug & Venners radiokampanjer for Ali Kaffe har vunnet sin tredje Sølvfisk i 2017. Samme annonsør gikk til topps i både april og mai med kampanjen «Ny unnskyldning hver dag», der den kroniske syvsoveren Thorbjørn hadde hovedrollen.

I august ble en ny Ali Kaffe-satsing lansert, «Støttegruppa for B-mennesker», som i tillegg til å kurere konkret gruff ved hjelp av en åpenbart sårt tiltrengt kaffe-oppkvikker, også skal sørge for at livet som B-menneske kan bli litt bedre.

Juryen har følgende å melde i sin begrunnelse: «Er ikke alle B-mennesker, lurte juryen på en tidlig onsdag morgen og alle var enige om at radiospottene for Ali Kaffe traff en nerve, uansett om man er en morgenfugl eller ikke. Juryen har sett den humoristiske kampanjen i andre flater, og liker den spesielt godt på radio. Den føles relevant og er en god pastisj på veldedighetsreklamene vi kjenner igjen fra reklamefrie dager. Gratulerer nok en gang til Naug & Venner!».

  • Annonsør: Ali Kaffe
  • Byrå: Naug & Venner
  • Kreativt team: Martine Skjekkeland, Kariann Langeland, Silje Fjeld og Thorbjørn Naug
  • Konsulent: Roy Hansen
  • Produksjonsselskap: Sagveien Resort
  • Kunde: Ali Kaffe

Hør radiospottene her: Spot 1, spot 2 og spot 3

Nostalgiske rampestreker

Både Og Radiobyrå og sjokoladekaramellen Dumle fokuserer på viktigheten av en viss menge barnlig lekenhet i en ellers dønn alvorlig hverdag med sin «Garderobeprat»-kampanje, og oppnådde med det andreplassen i Sølvmikken for august. Juryen har denne kommentaren: «Andreplassen fikk juryen til reise tilbake i tid til da rampestreker var hverdagskost. En søt kampanje som minner oss på at vi alle har godt av å være litt mer lekne i hverdagen og spise litt mer barnslig godteri. Kampanjen fikk også skryt for litt uventede og lekne avslutninger.»

  • Annonsør: Dumle
  • Byrå: Både Og Radiobyrå
  • Kreativt team: Joachim Sandvik, Magnus Solli Andersen og Tom Aksel Mathisen
  • Konsulent: Ola-Per Ekblom
  • Prosjektleder: Line Bruu
  • Produksjonsselskap: Både Og Radiobyrå

Hør spottene her: «Ringepå», «Blåserør», «Fiskesnøre» og «Kortballe»

Høyst tvilsomme diagnoser

Også tredjeplassen i august går til Både Og Radiobyrå, denne gangen med sin kampanje for Colosseum Mann, der alle andre enn de som burde stiller eller forsøker å stille høyst amatørmessige forsøk på diagnoser. Juryen gir følgende begrunnelse for tredjeplassen i august: «Takket være dette humoristiske konseptet har urologiske undersøkelser og mannens dypeste hulrom for evig brent seg inn på juryens netthinner. Disse spottene stadfester at de beste radiobildene er de du helst ikke vil se på TV. Morsomt konsept for et alvorlig tema.»

  • Annonsør: Colosseum Mann
  • Byrå: Både Og Radiobyrå
  • Kreativt team: Christoffer Vighals Smedaas og Charlotte Trolin
  • Konsulent: Ola-Per Ekblom
  • Prosjektleder: Line Bruu
  • Produksjonsselskap: Både Og Radiobyrå
  • Kunde: Colosseum Mann

Hør kampanjen her: «Kompisdiagnose», «Konediagnose» og «Vennediagnose»

Du kan også høre vinnerkampanjene og tidligere vinnere på gullmikken.no.