IF til topps i Sølvmikken

Anoraks kampanje for IF bilforsikring har vunnet konkurransen om landets beste radioreklame i oktober.

87405 4758e original

Året blir stadig vekk mer på hell, og nå har også radioreklamen som ble sendt på P4 og Radio Norge i oktober gått gjennom jurykverna. I vinnerjobben for IF bilforsikring tar Anorak utgangspunkt i kraftuttrykkene bilførere gjerne benytter når potensielt kostbare uhell med bil inntreffer, for så å smette inn budskapet om maksimalt 10 prosent bonustap ved skade på bil hos IF.

Juryen har følgende bemerkning: «Er det MULIG å gjøre en sjarmerende radioreklame for bonustap innen bilforsikring? Ja, synes juryen. IF stikker av med førsteplassen denne måneden ved hjelp av banning og effektiv historiefortelling. Gratulerer til Anorak!»

Hør spottene her: Spott 1, spott 2, spott 3

• Byrå: Anorak
• Kreativt team: Peter Power & Lars Holthe
• Prosjektleder: Anniken Hallan
• Produksjonsselskap: Sagveien Resort
• Kunde: IF

Gjennom hele byen

Det skortet ikke på fiffige studiogrep blant bidragene i Sølvmikken for oktober. Der IF-reklamens startposisjon var spontan bil-bannskap, er det første vers i barnesangen «Hjulene på bussen» som er springbrettet i Ruters nye rushtids-reklame, som tok andreplassen i oktoberkåringen.

Juryens kommentar: «Ruter lanserer ekstra ruter med en ekstra strofe i en sang vi alle kjenner godt. Det gjør det vanskelig for oss å synge med, men enkelt å gi en velfortjent andreplass. Juryen gratulerer McCann for en velprodusert og elegant løsning!»

Hør spottene her: «Ruter hjulene på bussen – Etter» og «Ruter hjulene på bussen – Nå»

• Byrå: McCann
• Kreativt team: Thale Høy-Petersen & Ingrid Lea
• Prosjektleder: Mette Løland
• Produksjonsselskap: Verdens Sterkeste Mann
• Kunde: Ruter

Oppkvikker’n som kurerer gruff

Tredje pallplass går Ali Kaffe, der syvsoveren og B-mennesket Thorbjørn er tilbake i hovedrollen, en rollefigur Naug & Venner vant Sølvmikken med både i april og mai (Ali Kaffe og Naug vant sin tredje Sølvmikk i august, men da med «informasjonskampanjen» om Støttegruppa for B-mennesker).

Ifølge sølvmikkjuryen er lufta ikke i nærheten av å gå ut av inspirasjonsballongen: «På tredjeplass møter vi nok en gang unnskyldningene til B-mennesket Thorbjørn. Og nok en gang lar juryen seg sjarmere. Konseptet er bunnløst, og juryen håper at Thorbjørn aldri oppdager Ali Kaffe slik at vi kan fortsette å kose oss med spottene til Naug & Venner.»

Hør spottene her: «Tannlegen», «Tussilago», «Toget»

• Byrå: Naug & Venner
• Kreativt team: Silje Fjeld & Thorbjørn Naug
• Konsulent: Roy Erik Hansen
• Produksjonsselskap: Sagveien Resort
• Kunde: Ali Kaffe


Du kan høre alle oktobervinnerne og tidligere vinnere i Sølvmikken på gullmikken.no.