Vil endre arbeidsmarkedet for designere

Det norske teknologiselskapet Graphiq har utviklet en digital infrastruktur som kobler selskaper med det beste designtalentet. Nå har de hentet inn 2,9 millioner kroner fra private investorer som Sagene Tech Ventures, Anniken Fjelberg og Newmark Capital.

87126 ab9e0 original
Graphiq-teamet: (f.v.) Frede Fardal, Jakob Palmers, Marian Lucas og Erik Sandsmark.

Med digitaliseringen oppstår nye oppgaver som må løses, oppgaver som ikke nødvendigvis passer inn i den tradisjonelle arbeidsflyten. En digitalisering av disse prosessene kreves også innen design, mener Graphiq, som fram til nå har vært et webbasert kollektiv med frilansdesignere som lager nettsider, presentasjoner, logo, illustrasjoner og animasjoner.

– Den digitale infrastrukturen vi utvikler innebærer blant annet forenklet bestilling av designprosjekter, matching med kvalitetssikrede designere, samarbeid ved hjelp av chat, video og fildeling, til ferdigstilling og betaling, forteller CEO Jakob Palmers.

Det er denne prosessen Graphiq nå skal automatisere i større grad, og de har hentet inn 2,9 millioner kroner fra private investorer som Sagene Tech Ventures, Anniken Fjelberg, Newmark Capital og Magnus Jepson.

– Nå henter vi kapital fra folk med lang bransjeerfaring for å videreutvikle teknologien, som skal gjøre samarbeidet mellom designtalent og store selskaper enda lettere, sier Palmers, som gründet selskapet sammen med Erik Sandsmark.

Utfordring: Å tolke kundens tanker

Basert på data har de utviklet en plan for hvordan skalere Graphiq internasjonalt.

– Det helt essensielle ved et designprosjekt er for en kunde å forklare tankene i hodet sitt, men det å få tankene ned på papir er krevende. Med nye gjennombrudd innenfor maskinlæring har vi utarbeidet en teoretisk modell for å gjøre overføringen bedre, forklarer teknologisjef Frede Fardal.

Virtuelle designteam

Det vil ikke bare handle om å koble riktig designer med kunde, men også hjelpe designer og kunde underveis med prosjektstyring. Ifølge Palmers jobber stadig flere selskaper prosjektbasert og er avhengig av å få inn talent utenfra.

– Vi vil bygge virtuelle designteam, der vi kobler talentfulle designere med rådgivere som styrer teamene. Graphiqs plattform vil koble frilansere som forstår målgruppen, matcher kundens personlighet og kultur og dermed er best rustet til å gjøre en god jobb.

Hittil har selskapet fokusert på Norge, men de begynner så smått å snuse på internasjonale markeder.

– Nå leter vi etter ti nye store strategiske partnerkunder som ønsker å digitalisere seg. Vi ansetter også to nye nøkkelpersoner for å bygge opp salg- og markedsorganisasjonen. De neste tolv månedene er det beinhardt fokus på det norske markedet, men etter dette er Tyskland en av de spennende markedene vi ser til, sier Palmers.