Direktesendt reklame vant Sølvmikken

Sølvmikkjuryen falt pladask for den direktesendte kampanjen fra Circle K og SMFB, der de fulgte Tines vei hjem til jul hos mor, fra Stavanger til Skien. Hør kampanjen her og les om hvem som sitter igjen med den ærefulle tittelen Årets Radiobyrå etter Sølvmikken-året 2017.

87981 2a11c original
Da NRK startet den første heldigitale DAB-kanalen Alltid Klassisk i 1995 så DAB-apparatene slik ut.

I alle de tre kampanjene på pallplass i Sølvmikken i desember, er selve radiomediet en del av utgangspunktet. Vinnerkampanjen fra SMFB og Circle K gikk i levende live på lille julaften, samtidig som ekstremværet Birk gjorde veiforholdene håpløse over store deler av landet. For å minne lytterne om å kjøre pent og ta seg en pause på Circle K, ble det sendt direkte fra hjemme hos en spent mor i Skien mens datteren hennes kjørte hjem til jul fra Stavanger.

I alle reklamepauser gjennom dagen inntil datteren hadde kommet trygt hjem, kunne lytterne ta del i morens venting, juleforberedelser og budskap til datteren via radioen om å ta det rolig.

Juryens dom: «Så ble det en skikkelig julete kampanje som stakk av med årets siste Sølvmikk. Den direktesendte dekningen av Tinas reise fra Stavanger til foreldrenes hjem i Skien, var akkurat såpass lun, smart og annerledes at juryen falt pladask. Dette er et kult konsept som tar ventende mammaer og papper på kornet, og vi tipper at det var mange der hjemme som hadde en lille julaften som lignet på dette. God jul og god tur til SMFB og Circle K!».

Her kan du høre et utvalg av spottene og lese mer om kampanjen.

Byrå/kreativt team: SMFB, konsulent: Lars Istre, prosjektleder: Henriette Valeur, produksjonsselskap: Både og Radiobyrå, kunde: Circle K

Norsk nødsignal verden rundt

I begynnelsen av desember ble det for første gang siden 2. verdenskrig kringkastet på en nedlagt FM-frekvens i Norge, da Amnesty International og Anorak benyttet FM-nettets siste dager til å sende ut et nødsignal: En dramatisk melding fra søsteren til 34 år gamle Teodora del Carmen Vasquez, som sitter fengslet i El Salvador der hun soner en straff på 30 år etter en dødfødsel (abort er totalforbudt i El Salvador). Budskapet brukte fire dager på å spre seg til 92 land og millioner av mennesker via sosiale medier.

Juryens begrunnelse lyder som følger: Så ble det en skikkelig julete kampanje som stakk av med årets … DETTE ER EN MELDING FRA JURYEN: vi har overtatt denne begrunnelsen for å fortelle at Amnestys nødsignal på det nedlagte FM-båndet får sølv i månedens Sølvmikk. Dette er smart og utradisjonelt tenkt, og veldig sterkt og effektivt gjennomført. Juryen blir både engasjert og imponert. GRATULERER, ANORAK! … som lignet på dette. God jul og god tur til SMFB og Circle K!

Her kan du lese mer om kampanjen. Du hører spotten her.

Byrå: Anorak, kreativt team: Hallvard Fjellbraaten og Jens-Petter Aarhus, konsulent: Janne Espevalen og Henrik Guderud, prosjektleder: Kristina Tallaksen, produksjonsselskap: Både Og Radiobyrå, kunde: Amnesty International.

Når det klikker for radioregissøren

Du kan trygt si at de to foregående jobbene fra Circle K og Amnesty er relativt intrikate til radioreklame å være. Heller ikke Morgenstern eller Finn.no har lagt bånd på seg denne gangen, med to spotter for FINN.no som foregår i selve radiostudioet, med en heller oppviglersk radioregissør og en forfjamset voiceover-mann i hovedrollene.

Slik konkluderer Sølvmikken-juryen: «Så ble det en skikkelig julete kampanje som stakk av med årets … vel, denne godt brukte begrunnelsen velger vi denne gang å gi videre til FINN.no. For nok en gang leveres det morsomme spotter som er både smarte, lekne og relevante. Stort pluss for fine avslutninger der lydlogoen snakker for seg selv. Brukt er gøy! … som lignet på dette. God jul og god tur til SMFB og Circle K … og gratulerer med finfin bronse til Morgenstern og Finn dått enno!»

Hør spottene her: «Vinorakel», «Musematte»

Byrå: Morgenstern, kreativt team: Anders Holm og Sebastian Prestø, prosjektleder: Mona Larsen, produksjonsselskap: Sagveien Resort, kunde: FINN.no.

Tett i teten om å bli Årets Radiobyrå

Nytt av året er at det deles ut diplom og to ekstra New York-billetter til det byrået som får flest poeng totalt, og dermed vinner den gjeve tittelen Årets Radiobyrå. En førsteplass i Sølvmikken gir tre poeng, andreplass to, og tredjeplass ett poeng.

Det har vært et tett race mellom Morgenstern og Naug & Venner gjennom hele året. Før siste Sølvmikk-kåring var stillingen 12-11 i Naug & Venners favør, men Morgensterns 3. plass i desember-kåringen gir begge byråer en poengsum på 12 poeng. Begge byråer har vunnet tre 1. plasser, en 2. plass og en 3. plass hver og kan derfor begge med sikkerhet kåres til vinnere.

Delt førsteplass gir i denne kåringen også dobbel premiering, og vi gratulerer derfor både Naug & Venner og Morgenstern med den ærefulle tittelen Årets Radiobyrå samt to ekstra billetter hver til årets Kreatører på tur! Reisen går til New York i april og vinnerne hedres under Gullblyanten den 2. mars. På en hederlig tredjeplass med 8 poeng finner vi Anorak.

Her er den fullstendige listen:

Naug & Venner 12
Morgenstern12
Anorak8
Heisholt7
Både Og Radiobyrå7
TRY6
Per Høj4
NORD DDB3
SMFB3
Creuna2
Futatsu2
Geelmuyden Kiese2
McCann2
The Oslo Company1
Hyper1