Grand Prix til «Audi Enter Sandbox»
Reklamebyrået POLs banebrytende virtual reality-eksperiment for Audi ljomet forbi alle andre og vant tre gull, to bronse og Grand Prix under Gullblyanten 2017 fredag kveld. Det ble også en stor kveld for byrået Anorak, som rasket med seg et betydelig knippe av de gjeveste valørene, mens TRY ble byrået som vant flest antall priser. SMFB, Per Høj, Morgenstern og Creuna hadde også en veldig bra kveld.
Det var kreatør Fanny Vaager (NORD DDB) og skuespiller Kristin Jess Rodin som for andre år på rad hadde tatt oppgaven med å være konferansier-duo under maraton-prisutdelingen Gullblyanten fredag kveld på Oslo Plaza, hvor det ble delt ut 66 priser til det ypperste som er laget innen norske reklame og design det siste året.
Virtuelt eksperiment i sandkassa
Årets store prismagnet og Grand Prix-vinner ble «Audi Enter Sandbox», der reklamebyrået POL kombinerte en fysisk sandkasse med virtual reality i sanntid, slik at publikum kunne prøvekjøre Audi Q5 på en egendefinert bane. «Audi Enter Sandbox» er rangert på 34. plass på The Gunn Reports liste de hundre mest premierte reklamearbeidene i verden det siste året, og fredag ble legendestatusen sementert med Grand Prix, tre gull og to bronse i Gullblyanten 2017.
«Guided by Fans» for Visit Oslo av byrået Anorak var en annen hyppig premiert jobb fredag kveld, en kampanje der ti av de største internasjonale artistene på Øyafestivalen 2017 fikk hver sin helt unike og personlige Oslo-guide laget av den norske fansen. «Guided by Fans» vant to gull, et sølv, en bronse samt spesialprisen Brings DM-pris.
«Ønsket kjøpt: Havplast» for FINN.no av Morgenstern vant både gull og bronse denne kvelden, en kampanje som fikk flere tusen nordmenn til å forlate stua, besøke kysten vår og rydde havplast.
Lanseringskampanjen til Smash!-sjokoladen «App app app» av Per Høj, der produkt og kommunikasjon går opp i en høyere enhet, ble også behørig hedret med et gull og to diplom.
Akkurat som på film
Følgende kampanjer ble også priset med et gull hver:
«Du trenger ikke følge med» for VG-appen av SMFB, en kampanje som utnytter preroll-formatet til det fulle på YouTube og VGTV.
«The Distress Signal» for Amnesty Norge av Anorak, som skapte oppmerksomhet om en ti år gammel sak fra El Salvador ved å kapre en av Norges nedlagte FM-frekvenser for å sende ut et nødsignal.
«DOGA visuell identitet» for Design og arkitektur Norge av Creuna vant også gull, kanskje ingen voldsom overraskelse siden den allerede har vunnet The Red Dot Award, en av verdens mest prestisjetunge designpriser.
«Just like the movies» for Norwegian av TRY vant årets filmgull, noe som nesten bare skulle mangle siden kampanjen fremstiller USA som et eneste stort filmsett, med skyskrapere, gule taxier, dampende kumlokk, politimenn og donuts.
Bonusbulken
Den mest premierte reklamekunden fredag kveld var DNB, som mottok hele 11 priser fordelt mellom søsterbyråene POL og TRY (henholdsvis tre og åtte priser). DNB og TRY vant blant annet sølv i kategori for Integrert med «Bonusbulken», som består av de tre elementene «Glade jul», «Snikende parkeringsstolpe» og «Reklameassistert parkering», og de tre elementene ble også premiert hver for seg med henholdsvis bronse, sølv og diplom. I tillegg vant POL sølv for DNB med «Vipps Slappfisk», bronse for «DNB Ringvirkninger» og diplom for «4 the Future».
Andre hyppig premierte reklamekunder denne kvelden var Audi Norge (POL), FINN.no (Morgenstern), IKEA (SMFB), Orkla Confectionery & Snacks (Per Høj), VG (SMFB), Kolonial.no (Anorak) og Visit Oslo (Anorak).
Kreativt Forums Kundeprisen gikk år til Orkla Confectionery & Snacks.
Årets Student: Nina Bugge og Gerd Marie Stangeland
Westerdals-teamet Nina Bugge og Gerd Marie Stangeland vant både gull i studentkategorien for reklame og hedersprisen Årets student med jobben «Kanalkampen» for Viasport. Teamet mottok en gla’nostalgisk sjekk på 10.000 kroner fra Kreativt Forum for hedersprisen fredag kveld, noe konferansierene hadde moro av, kanskje fordi vinnerteamet allerede er i full jobb hos We Are Live.
Gull i studentenes designkategori gikk i år til Petter Torgersen Myhr for «Rebranding av Nasjonal Jazzscene». Torgersen var den eneste studenten i designkategorien som vant pris.
Sølv i Reklame ble vunnet av Axel Bjørne-Larsen og Aslak Aalberg med «Facebook Reconnect» for Facebook. Bronse i Reklame ble vunnet av Carina Hegreberg og King Nguyen for «Finn – Drop inn» for FINN.no.
Det ble delt ut to diplom i Student - Reklame: Aslak Aalberg og Henrik Weido vant diplom med «Dagens bilde» for Ruter, mens Marcus Hassel og Torkel Skjolden vant diplom for «CircleK Dirt Challenge».
Prisfordeling
POL: Grand Prix, 3 gull, 1 sølv, 2 bronse, 2 diplom
Anorak: 3 gull, 2 sølv, 4 bronse, 4 diplom
TRY: 1 gull, 2 sølv, 6 bronse, 5 diplom
SMFB: 1 gull, 1 sølv, 2 bronse, 4 diplom
Per Høj: 1 gull, 1 sølv, 2 diplom
Morgenstern: 1 gull, 2 bronse, 2 diplom
Creuna: 1 gull, 1 diplom
NORD DDB: 1 bronse, 1 diplom
Larssen & Amaral: 1 bronse
Scandinavian Design Group: 1 bronse
JCP Nordic: 1 bronse
Good Morning: 1 bronse
ANTI / VOID: 1 diplom
Trigger: 1 diplom
Både Og: 1 diplom
Geelmuyden Kiese: 1 diplom
Circus Reklamebyrå: 1 diplom
De prisvinnende jobbene
Det ble delt ut 1 Grand Prix, 11 gull, 7 sølv, 21 bronse og 26 diplom fredag kveld. Her følger samtlige vinnerjobber i hovedkonkurransen i Gullblyanten 2017:
«Audi Enter Sandbox» for Audi Norge av POL: Grand Prix, 3 gull og 2 bronse (Håndverk, Stunt/Event, Promo/Aktivering, Utendørs/Omgivelser, Innovasjon)
«Guided by Fans» for Visit Oslo av Anorak: 2 gull, 1 sølv og 1 bronse (Pakingsdesign, Sosiale medier, Håndverk, Promo/Aktivering)
«Ønskes kjøpt: Havplast» for FINN.no av Morgenstern: 1 gull, 1 bronse (Promo/Aktivering, Innovasjon)
«Appappapp» for Smash!/Orkla av Anorak: 1 gull, 2 diplom (Integrert, Onlinefilm, Sosiale medier)
«Du trenger ikke å følge med» for VG av SMFB: 1 gull (Onlinefilm)
«The Distress Signal» for Amnesty av Anorak: 1 gull (Ikke-kommersiell)
«Doga visuell identitet» for Design og Arkitektur Norge av Creuna: 1 gull (Identitet)
«Just like the movies» for Norwegian av TRY: 1 gull (Film)
«Winter is Coming» for IKEA av SMFB: 1 sølv og 1 bronse (PR, Sosiale medier)
«Bonusbulken» for DNB av TRY: 1 sølv (Integrert)
«Vipps slappfisk» for DNB av POL: 1 sølv (Film)
«Matbutikk i lomma» for Kolonial.no av Anorak: 1 sølv (Radio/Audio)
«Gå for meg» for Foreningen Fri av Per Høj: 1 sølv (Ikke-kommersiell)
«Den snikende parkeringsstolpen» for DNB av TRY: 1 sølv (Onlinefilm)
«Ingenting» for DNB av TRY: 2 bronse (Pakning, Integrert)
«Brølerøret» for VG av SMFB: 1 bronse og 1 diplom (Radio/Audio, Promo/Aktivering)
«Godt brukt år!» for FINN.no av Morgenstern: 1 bronse og 1 diplom (Utendørs/Omgivelser, Håndverk)
«Fail» for Røde Kors av TRY: 1 bronse (Ikke-kommersiell)
«DNB Ringvirkninger» for DNB av POL: 1 bronse (Web)
«Matbutikken» for Kolonial.no av Anorak: 1 bronse og 1 diplom (Stunt/Event, Utendørs/Omgivelser)
«Hard Knock Life» for TINE av TRY: 1 bronse og 1 diplom (Håndverk, Film)
«Kolonihagen pakningsdesign» for REMA1000 av Scandinavian Design Group: 1 bronse (Pakningsdesign)
«Glade jul» for DNB av TRY: 1 bronse (Film)
«Boliger utenom det vanlige» for Sem & Johnsen av Anorak: 1 bronse (Print)
«Rett til juleshopping» for SAS av Anorak: 1 bronse (Print)
«The Logo Donation Project» for og av JCP: 1 bronse (PR)
«Espen Andersen Visuell identitet» for Espen Andersen av Larssen & Amaral: 1 bronse (Identitet)
«Det trojanske ølet» for og av Good Morning: 1 bronse (Stunt/Event)
«Forandring for godt» for McDonald’s av NORD DDB: 1 bronse (Håndverk)
«Tomt rede» for DNB av TRY: 2 diplom (Print, Integrert)
«Strammedagen» for IKEA av SMFB: 2 diplom (Integrert, PR)
«The Great Escape Oslo» for Oslo Brand Alliance av Trigger: 1 diplom (Onlinefilm)
«Takk for lånet» av Anorak for KLP: 1 diplom (Film)
«Du trenger ikke å ha peiling på hest for å vinne på hest» for Rikstoto av Anorak: 1 diplom (Film)
«Pakningen er et brettspill» for Freia av SMFB: 1 diplom (Promo/Aktivering)
«McAttack» for McDonald’s av NORD DDB: 1 diplom (Håndverk)
«Kvinnen i mitt liv» for Opplysningen 1881 av TRY: 1 diplom (Håndverk)
«Reklameassistert parkering» for DNB av TRY: 1 diplom (Utendørs/Omgivelser)
«VesleMø vifter med ørene!» for Synnøve Finden av Circus Reklamebyrå: 1 diplom (Pakningsdesign)
«OneCall Tuba» for OneCall av Både Og: 1 diplom (Onlinefilm)
«4 the Future» for DNB av POL: 1 diplom (Håndverk)
«Telenor YNG» for Telenor av POL: 1 diplom (Mobil)
«Gratulerer med dagen» for NOAS av Anorak: 1 diplom (Ikke-kommersiell)
«Destinasjon Bestemor» for Avinor av Geelmuyden Kiese: 1 diplom (Onlinefilm)
«Gi noe brukt til jul» for FINN.no av Morgenstern: 1 diplom (Radio/Audio)
«Eiris» for Media City Bergen / Entra av ANTI og VOID: 1 diplom (Innovasjon)
«The Souperheroes» for BAMA av Creuna: 1 diplom (Håndverk)
Alle vinnerjobbene kan også sees på Gullblyanten.no.