Hitachi Power Tools blir HiKOKI
Verktøygigant bygger ny merkevare i Norden.
Med ny eier er vekstambisjonene store for Hitachi Power Tools. Nå har selskapet både byttet navn til HiKOKI, og ansatt ny nordisk marketingdirektør.
– Det er ikke ofte man får være med på at en så stor merkevare skifter navn, og den reisen ønsker jeg å være med på. Det er spennende å kunne være med på å bygge opp en ny global merkevare her i tett dialog med det japanske hovedkontoret i Europa, sier den nybakte nordiske marketingdirektøren Eli Wahlstrøm, som opprinnelig kommer fra dagligvarebransjen.
Industrielle verktøy
HiKOKI ble valgt som merkenavn for både å ivareta den 70 år lange historiske koblingen til Hitachi, samt til selskapets nåværende navn i Japan; Hitachi Koki. «Koki» betyr «industrielle verktøy» på japansk. Bakgrunnen for endringen er at Hitachi konsernet i juli 2017 solgte sin verktøyvirksomhet, Hitachi Koki Co Ltd, til KKR, et av verdens største private equity fond.
– Ved å endre navn på selskap og produkter til HiKOKI, vil vi stå bedre rustet til å realisere våre ambisjoner om kraftig vekst i årene fremover, forteller Wahlstrøm.
Ifølge HiKOKI har Wahlstrøm bred kompetanse og erfaring innenfor merkevarebygging, kommunikasjon, strategi og forbrukerinnsikt.
Benytter lokale byråer
Wahlstrøm ønsker å bruke lokale byråer til å drive det nordiske kommunikasjonsarbeidet. Drive Oslo, søsterbyrå til McCann og SDG, er valgt som reklamebyrå, WergelandApenes er valgt som PR-byrå, mens BPN blir HiKOKIs mediebyrå.
– Det er en stor fordel for oss å bruke byråer som sitter i et felles miljø. Både reklamebyrået, PR-byrået og mediebyrået sitter samlokalisert og kan jobbe effektivt og sømløst sammen, sier Wahlstrøm.