Hitachi Power Tools blir HiKOKI

Verktøygigant bygger ny merkevare i Norden.

88823 dbfa7 original

Med ny eier er vekstambisjonene store for Hitachi Power Tools. Nå har selskapet både byttet navn til HiKOKI, og ansatt ny nordisk marketingdirektør.

Eli Wahlstrøm, nybakt nordisk marketingdirektør i HiKOKI.

– Det er ikke ofte man får være med på at en så stor merkevare skifter navn, og den reisen ønsker jeg å være med på. Det er spennende å kunne være med på å bygge opp en ny global merkevare her i tett dialog med det japanske hovedkontoret i Europa, sier den nybakte nordiske marketingdirektøren Eli Wahlstrøm, som opprinnelig kommer fra dagligvarebransjen.

Industrielle verktøy

HiKOKI ble valgt som merkenavn for både å ivareta den 70 år lange historiske koblingen til Hitachi, samt til selskapets nåværende navn i Japan; Hitachi Koki. «Koki» betyr «industrielle verktøy» på japansk. Bakgrunnen for endringen er at Hitachi konsernet i juli 2017 solgte sin verktøyvirksomhet, Hitachi Koki Co Ltd, til KKR, et av verdens største private equity fond.

– Ved å endre navn på selskap og produkter til HiKOKI, vil vi stå bedre rustet til å realisere våre ambisjoner om kraftig vekst i årene fremover, forteller Wahlstrøm.

Ifølge HiKOKI har Wahlstrøm bred kompetanse og erfaring innenfor merkevarebygging, kommunikasjon, strategi og forbrukerinnsikt.

Benytter lokale byråer

Wahlstrøm ønsker å bruke lokale byråer til å drive det nordiske kommunikasjonsarbeidet. Drive Oslo, søsterbyrå til McCann og SDG, er valgt som reklamebyrå, WergelandApenes er valgt som PR-byrå, mens BPN blir HiKOKIs mediebyrå.

– Det er en stor fordel for oss å bruke byråer som sitter i et felles miljø. Både reklamebyrået, PR-byrået og mediebyrået sitter samlokalisert og kan jobbe effektivt og sømløst sammen, sier Wahlstrøm.