To Magnet-gull til Good Morning
Torsdag gikk Magnet Awards av stabelen, også kjent som NM i employer branding. Good Morning gikk til topps i to kategorier med jobben «Det trojanske ølet».
Magnet Awards hedrer de beste arbeidene innen employer branding og rekruttering, og blir delt ut både i Sverige og Norge. I fjor gikk konkurransen under navnet Gulljegeren her til lands. Bak Magnet Awards står Universum og Whydentify, og samarbeidspartnere i Norge i år er DN, Amedia og FINN Jobb.
Fem ulike kategorier
Det ble delt ut gull, sølv, bronse og diplom i fem ulike kategorier: Årets kampanje overfor studenter, årets kampanje overfor erfarne, årets kampanje overfor egne medarbeidere, åpen klasse og årets helhetlige employer branding.
– Vi fikk inn over 40 bidrag i år, fra stat, kommune, bank- og finansbransjen, tjenesteytende sektor, industriforetak, olje & gass, revisjonsbransjen og flere til, forteller primus motor Hans Petter Stub fra Whydentify. – Nivået var til dels skyhøyt, særlig i åpen klasse, der flere av de toneangivende byråene i Norge har hatt en finger med i spillet.
Temperatursensitiv gullvinner
Det var Good Morning som ble den store vinneren i går, med to gull for jobben «Det trojanske ølet».
– Good Morning fikk laget et øl med en temperatursensitiv etikett, som de så ga til konkurrerende byråer som en gave, forteller Stub. – Men det heter jo ikke et trojansk øl for ingenting. Det som tilsynelatende bare var en hyggelig gest ble til en jobbannonse når det ble satt i kjøleskapet. Og sånn fikk Good Morning inn over 50 søknader fra bransjen.
En annen aktør som utmerket seg svært positivt i konkurransen var Nittedal kommune i sin jakt på nyutdannede lærere.
– De har valgt en herlig ekte uttrykksform, som åpenbart har vekket både oppmerksomhet og avlet søknader. I stedet for trendy tapas har de servert hjemmebakst og kakao. Og å stille opp med småbarn som danser og synger på bedriftspresentasjoner er helt herlig, og helt riktig for Nittedal kommune.
MENY og FINN.no
– FINN.no har jobbet godt og systematisk med employer branding fra dag 1, og det er umulig å ikke la seg imponere av både bredden og variasjonen i tiltak de gjør, både internt og eksternt. MENY har gjennomført et imponerende treningsprogram for samtlige 10 000 medarbeidere, med resultater som vises på bunnlinja – noe vi som jobber med HR-relaterte spørsmål er svært glade for å se.
Her er vinnerne i Magnet Awards:
Åpen Klasse
Gull: Good Morning, «Det trojanske ølet»
Sølv: Wilhelmsen
Sølv: McCann, «Jakten på Kjetil Try»
Diplom: RSM
Diplom: Bærum Kommune
Diplom: Skanska
Årets kampanje overfor studenter
Gull: Nittedal kommune
Sølv: Kongsberg Gruppen
Bronse: DNV GL
Årets kampanje overfor erfarne
Gull: Good Morning, «Det trojanske ølet»
Sølv: Vipps
Bronse: Andøy kommune
Diplom: EVRY
Diplom: Skanska
Diplom: RSM
Årets kampanje overfor egne medarbeidere
Gull: MENY
Sølv: Kongsberg Gruppen
Bronse: FINN.no
Årets helhetlige employer branding
Gull: FINN.no
Sølv: EVRY
Bronse: DNV GL