Kortfilmfestivalen feirer årets beste reklamefilmer

Reklamefolk fra McCann, TRY, The Oslo Company, Kitchen og Babusjka har kåret verdens beste reklamefilmer fra det siste året på vegne av Kortfilmfestivalen.

89659 6d2b6 original
Vi aner ikke om Spike Jonze’ reklamefilm for Apple HomePod får pris under Cannes Lions, men vi ville ikke veddet imot. I hovedrollen: FKA twigs. Musikk: Anderson.Paak «Til It’s Over».

Kortfilmfestivalen i Grimstad foregår uken før Cannes Lions, og for fjerde år på rad har festivalen invitert til dobbeltvorspiel lørdag 16. juni; som oppvarming til prisutdelingen i Grimstad, men også til Cannes Lions uken etter.

Filmene er valgt ut av en jury med norske reklamefolk: Adam Billyeald (McCann), Ester Hjellum (TRY), Torny Hesle (The Oslo Company), Bianca Olsson (Kitchen), Christian Lindvik (McCann) og Thomas Anker (Babusjka).

Før prisutdelingen inviterer Kortfilmfestivalen til visning av de største internasjonale forhåndsfavorittene i Cannes Lions, og et utvalg av de norske bidragene til festivalen.

– Kortfilmfestivalen rommer et vidt spekter av de korteste filmformatene; fra kompromissløs kunstfilm, via musikkvideo og fortellende kortfilm, til dette spesialprogrammet som er viet kremen av reklame, utvalgt og presentert av bransjen selv. Det er veldig gledelig at såpass ulike deler av norsk filmmiljø kan møtes på en felles arena i Grimstad, og at festivalen kan lage en konstruktiv bro mellom kunst og kommers, uttaler pressemedarbeider Einar Aarvig til kreativtforum.no.

Juryleder Adam Billyeald uttaler følgende til kortfilmfestivalen.no.

– Årets beste reklamefilmer er et utvalg av de mest engasjerende, visuelt arresterende, morsomme og hjerteskjærende filmene. De rendyrker sine budskap for å overbevise og begeistre sitt publikum, i de aller korteste filmlengdene.

Vi aner ikke om Spike Jonze’ reklamefilm for Apple HomePod får pris under Cannes Lions, men vi ville ikke veddet imot. I hovedrollen: FKA twigs. Musikk: Anderson.Paak «Til It’s Over».