Løfter fram rollemodeller med «Spinnesiden»

Digitalrådgiver Kaja Gilje Sekse i SMFB har laget en podkastserie om og med kvinnelige lederstjerner innen reklame- og kommunikasjonsbransjen.

I forrige uke ble «Spinnesiden» lansert, hvor SMFBs Kaja Gilje Sekse snakker med kvinner innen reklame, media og kommunikasjon om karriere og bransje. Formålet med podkasten er ifølge Sekse er å gi lytterne inspirasjon, i tillegg til nyttige tips og råd fra damer som har lykkes innen sitt felt.

Blant gjestene er regissør Andrea Eckerbom, kommunikasjonsdirektør i Schibsted, Camilla Kim Kielland, Veronica «Mike» Solheim i ANTI, produsent og daglig leder i Einar Film, Guri Neby, konsulent Lina Aas-Eng i POL og designer Sofie Platou i Snøhetta.

Sekse forteller at motivasjonen til å lansere podkasten kom fra den åpenbart skjeve kjønnsbalansen som fremdeles eksisterer i store deler av reklame- og kommunikasjonsbransjen.

Vil synliggjøre kvinnelige rollemodeller

– Det er en klar overvekt av menn i ledende stillinger. Som et resultat av dette, blir det mangel på kvinnelige rollemodeller å se opp til. Og ofte er det slik at når man ser andre kvinner i ledende stillinger i et byrå eller en bedrift, øker sjansen for at man selv søker oppgaver eller stillinger som gir mer ansvar eller som tradisjonelt er mannsdominerte. Dette gjelder spesielt de yngre i bransjen, men også for kvinner på min egen alder, forteller Sekse (34).

Men i stedet for å kun være klar over og belyse problemet, ville rådgiveren bidra til en løsning.

– Jeg hadde en del idéer til tiltak å gjøre for å vise fram damer som har fått til noe. Én av ideene var å lage denne podkasten, inspirert av podkastene «Girlboss Radio» og «Karriärpodden», som jeg selv har hørt på i lengre tid. Jeg ville gjøre min egen vri av konseptet, tilpasset den norske virkeligheten, der jeg intervjuer damer om jobb og karriere, og hvor de forteller om valgene de har tatt og deler sin innsikt, sier hun.

– Det handler ikke om å være lei av å høre på mannlige ledere, men om å dele historiene til flinke, driftige damer som har lykkes, forteller hun.

Samtaler til inspirasjon

Foreløpig er det spilt inn 11 episoder av «Spinnesiden». Sekse forteller at samtalene også har vært til stor inspirasjon til henne selv, og at hun har merket seg noen fellestrekk ved kvinnene hun har intervjuet.

– Alle gjestene har en enorm vilje til å få til ting. De er hardtarbeidende, ambisiøse og nysgjerrige, forteller hun.

En annen fellesnevner er at karrierevalgene ikke nødvendigvis er drevet av langsiktig planlegging.

– Man tenker gjerne at drevne folk har en 5 eller 10-årsplan, men det har jeg aldri hatt, og det samme gjelder gjestene mine. Valgene er basert på de mulighetene som har dukket opp, og er snarere basert på magefølelse. Jeg tror ikke du trenger en plan for å lykkes i denne bransjen om du har nok stå-på-vilje og en god dømmekraft.

Det finnes i dag flere kvinner i tradisjonelle mannsroller i reklamebransjen enn tidligere. Betyr det at vi er på bedringens vei?

– Ja, absolutt, og bare de siste årene har jeg sett en forbedring i kjønnsbalansen. Jeg tror det har kommet en ny generasjon med damer nå som ikke i samme grad opplever det samme glasstaket som var der for 10-15 år siden, og det er bare positivt.

***

Den første sesongen av «Spinnesiden» er på 13 episoder. Det kommer ferske episoder hver mandag på iTunes. 

 

Kommentarer

Ingen kommentarer ennå.

Logg inn eller opprett en konto for å være med i diskusjonen.