Block Watne-kampanje provoserer oslopatrioter

By vs land: En reklamekampanje fra Block Watne som oppfordrer folk til å flytte fra byen har fått sterke reaksjoner i sosiale medier fra patriotiske oslofolk. – Veldig gøy, synes salgs- og markedssjef i Block Watne, Bjørnar Tretterud.

89940 5d30b original
89941 eb7c3 original
89942 621af original
89945 30752 original

I den aktuelle reklamekampanjen til Block Watne vises bilder av lykkelige mennesker, barn, dyr og planter på landet i kontrast til trange og harde kår i byen. «Flytt ut av byen» er den kontante oppfordingen.

En god del oslofolk, inkludert flere bypolitikere, har reagert under Block Watnes Facebookside på det de oppfatter som en stereotyp framstilling av hvor trist og vanskelig det er å bo i byen. Enkelte har til og med gått vitenskapelig til verks for å tilbakevise flere vanlige påstandene om by vs land.

Andre tar det med en klype salt og/eller latter, mens enkelte støtter kampanjen helhjertet og og peker på skyhøye boligpriser og stadig vanskeligere kår for bilister i hovedstaden.

– Satt på spissen

Det er Schjærven Reklamebyrå som står bak kampanjen. Tekstforfatter Espen Skrolsvik forklarer at det var viktig for byrået at Block Watne fikk den oppmerksomheten de fortjener. Han har jobbet fram kampanjen i team med Øivind Eide (Hanna Sætre og Siv Martine Nyborg var også involvert i idé-arbeidet).

– Vi ønsket at folk skulle legge merke til reklamen og ta stilling til budskapet. Det er veldig mye som er bra i byene, med kort avstand til alt, men det er faktisk ikke sånn at alt er bedre i byene, forklarer Skrolsvik overfor kreativtforum.no.

– Utenfor byene får man kanskje en hage og flere kvadratmeter for pengene. Det er mer skog og mark, og innsikten vi fikk viser at barn og voksne har svært gode liv utenfor byene. At våre dramatiseringer som er satt på spissen fyrer opp bypolitikerne, får stå for deres regning. Block Watne har aldri merket større interesse og da er det opp til folk å finne ut hvor de vil bo og trives best, sier Skrolsvik.

– Ren fremheving av våre produktfordeler

Salgs- og markedssjef Bjørnar Tretterud i Block Watne forteller at det er 3. gang boligaktøren kjører tilsvarende kampanje, men at de denne gangen valgte å spisse budskapet litt. Han synes det er gøy at reklame fremdeles kan engasjere.

– Dette er en kampanje som fungerer veldig bra over hele Norge, og den har blitt kjørt både utendørs og på kollektivtrafikk i både Stavanger, Trondheim og Oslo. De negative reaksjonene har utelukkende kommet fra bypatriotene i Oslo, og det synes jeg er veldig gøy!

Hvorfor det?

– Bolighus er ikke verdens mest sexy produkt, men tematikken om å ta ungene og flytte ut av byen er jo bare ren fremheving av våre produktfordeler, siden vi ikke bygger boliger i Oslo Sentrum. Det er «Truth Well Told» som de sier i reklamebransjen. Om folk vil bo på Hønefoss, Ski eller Skedsmo er avveininger de må ta sjøl, vi gir dem bare muligheten. Du får det tross alt mye mer romslig på landet for samme pris som et lite rom i Oslo Sentrum. Ikke at det er noe galt med dét: Det er strålende å bo i en liten leilighet på St. Hanshaugen, men kanskje ikke i alle livsfaser?

Er dette en kampanje som skal utvikles videre?

– Ja, vi fortsetter konseptet og vi kjører den på nytt til høsten igjen. Vi har fått utrolig positiv respons i markedet, nettrafikken har gått opp og salget i mai har ligget over gjennomsnittet. Folk kjøper husene våre på grunn av dette her. Da får vi heller leve med at noen bypatrioter blir litt provosert, forteller Tretterud til kreativtforum.no.

Salgsjefen i Block Watne avslutter med en oppfordring:

– Flytt ut av byen!